Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:37:01

تفاوت تکنولوژی OLED و QLED در تلویزیون‌های هوشمند

 

اگر به دنبال خرید یک تلویزیون هوشمند با کیفیت هستید با دو نوع برجسته آن یعنی OLED و QLED آشنایی مختصری خواهید داشت. شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و هایسنس در خصوص تلویزیون های QLED خود و کیفیت بالای آن اظهارات زیادی داشته‌اند و این در حالی است که شرکت‌هایی نظیر ال جی، سونی و پاناسونیک و ... در خصوص کنتراست بالا و سطوح مشکی تلویزیون های OLED خود حرف‌هایی برای گفتن دارند. اما سوال اصلی اینجاست که این فناوری‌ها چه تفاوت‌هایی داشته و هر کدام از چه ویژگی های خاصی بهره برده‌اند. در این مقاله در خصوص مقایسه این دو پنل به طور مفصل خواهیم پرداخت.

آشنایی با QLED

QLED مخفف عبارت Quantum Light-Emitting Diode می‌باشد. می‌توان گفت که یک تلویزیون QELD همانند تلویزیون LED است با این تفاوت که از نانوذرات بسیاری ریزی برای تغذیه رنگ‌های خود استفاده می‌کنند. در تلویزیون‌های LED، از LED های سفید برای منبع نور استفاده کرده و که این ال‌ای‌دی‌ها تمایل به تغییر رنگ به آبی، قرمز و سفید دارند. زمانی که فیلتر رنگ تلویزیون کمتر از طیف کامل نور سفید دریافت می شود، قادر به ارائه کیفیت بالای رنگ‌ها نیست.

اما در تلویزیون‌های QLED منبع نور پس زمینه از یک لایه LED آبی ساخته شده که لایه ای از نقاط کوانتومی قرمز و سبز به آن افزوده شده است. این نقاط کوانتومی ترکیبی از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی یک نور سفید ایجاد کرده بدون اینکه یک ذره روشنایی را قربانی می‌کند. این ساختار نور سفید فیلتر رنگی تلویزیون را برای تولید پالت دقیق حدودا میلیارد ها رنگ را میسر خواهد ساخت. در سال 2013 این فناوری توسط سونی در سال 2013 معرفی شده است و رفته رفته شرکت‌های زیادی از این فناوری برای تولید محصولات خود استفاده کرده اند.

آشنایی با تکنولوژی QLED هوشمند

آشنایی با OLED

OLED مخفف کلمه Organic Light-Emitting Diode است که قسمت Diode (ساطع نور) آن ارتباطی با نور پس زمینه LED ندارد. اما به واقع به این نکته اشاره دارد که هر پیکسل منفرد یک پنل OLED یک نور LED بسیار کوچک می‌باشد. اما به طور کاملا باورنکردی نازک بوده و می‌تواند نور و رنگ را در یک عنصر واحد تولید نماید. پس می‌‎توان گفت هر پیکسل تلویزیون‌های OELD خود تولید کننده نور هستند. همه کاربران این محصولات را با نور پس زمینه مشکی آن می‌شناسند، اما بر خلاف QLED، این تلویزیون ها به سادگی پیکسل هایی که در قسمت های تاریک صفحه ایجاد می شوند را تاریک می‌کند. زمانی که یک پیکسل خاموش است، هیچ رنگ و نوری از آنها ساطع نشده و به همان اندازه تاریک می‌ماند.

شرکت ال جی از فناوری OELD به شکلی سنتی استفاده کرده و پنل های های خود را به شرکت هایی نظیر سونی، فیلیپس و پاناسونیک می‌فروشد. اگرچه این پنل‌ها در محصولات این شرکت ها یکسان است، اما تفاوت‌هایی در پردازش تصاویر تلویزیون‌ها به چشم می‌خورد. کمی پیش شرکت سامسونگ به شرکت ال جی ملحق شده و نسخه ای از فناوری OLED تحت عنوان QD-OLED را تولید کرده و آن را ال ای دی های خود روشن نامگذاری نموده است.

مقایسه QLED و OLED

حال به شکل کاملا تخصصی این دو پنل را درویژگی هایی نظیر روشنایی، کنتراست، زاویه دید و ... مورد نقد و بررسی کامل قرار می دهیم.

سطوح سیاه و کنتراست

تلویزیون‌های OLED در این زمینه برتری دارد و توانایی بسیار بالایی در سیاه کردن کامل تصویر دارد. تلویزیون های QLED مجبور هستند که نور پس زمینه LED خود را کم کنند و نورباقی مانده را مسدود نمایند که شاید منجر به تحریک پیکسل‌های آن شود و به عنوان مثال در زمان پخش یک فیلم و زمانی که در حال تماشای یک فیلم اکشن هستید، ممکن است که یک درخشش جزئی در قسمت هایی از تصاویر شوید که می بایست به شکل تاریک و سیاه نمایش داده شوند. پس در این زمینه تلویزیون‌های OLED در صدر قرار دارد.

روشنایی

در این مرحله برتری به QLED خواهد رسید. از آنجایی که نور پس‌زمینه آنها به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس نور پس زمینه LED فضا را روشن خواهد کرد. OLED نمی‌تواند در خصوص روشنایی خالص رقابت نماید و پیکسل‌های ساطع کننده نور آنها به آسانی قادر به تولید همان مقدار نور نیستند. در یک اتاق تاریک، این مشکل به چشم نخواهد آمد اما در محیط‌های روشن که پنجره‌های بیشتری وجود دارد، تلویزیون‌های QLED می‌توانند موفق‌تر باشند به خصوص در زمانی که محتوای HDR تحت این شرایط در حال نمایش باشد. اگرچه پنل‌های OLED در طول سال‌ها رشد و موفقیت بسیاری داشته اند، اما هنوز در خصوص روشنایی با تلویزیون‌های QLED نمی‌توانند رقابت نمایند.

بررسی میزان روشنایی در تکنولوژی OLED و QLED

فضای رنگی (Color space)

برتری این قسمت به QLED می‌رسد زیرا استفاده از نقاط کوانتومی در تلویزیون‌های OLED به آنها اجازه نمی‌دهد از جهت دقت رنگ، روشنایی و حجم جلوتر بزند. با اینکه نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که تلویزیون های‌OLED رنگ‌های خارق‌العاده ای را ارائه می‌دهند، اما هنوز شاهد رنگ های اشباع شده بهتری در سطوح روشنایی بالا در موقعیت‌های مشابه نیستیم.

زمان پاسخگویی، تاخیر ورودی

زمان پاسخدهی به مدت زمانی که یک پیکسل از یک حالت به حالت دیگر تغییر می‌کند، دلالت دارد. هرچه زمان پاسخدهی سریعتر باشد، تصویر واضح تر خواهد شد. تلویزیون‌های OLED سریع‌تر هستند، زیرا زمان پاسخدهی آنها به 0.1 میلی ثانیه رسیده و این در حالی است که در تلویزیون‌های QLED معمولی چیزی حدود 2 الی 8 میلی ثانیه خواهد بود.

تاخیر ورودی به تاخیر بین انجام یک عمل مانند فشار دادن یک دکمه روی کنترل و اعمال نتیجه آن در تلویزیون است. تاخیر ورودی برای گیمر‌ها شاید کمی مهم باشد و ارتباط چندانی با فناوری نمایشگر ندارد و بیشتر به پردازش تصویر در داخل یک تلویزیون دلالت خواهد داشت. هر دو پنل می‌توانند به سطح مناسبی از تاخیر ورودی دست پیدا کنند.

نرخ بروزرسانی

این قسمت نیز برای گیمر ها مهم و ضروری است. نرخ تازه سازی یا رفرش ریت تعداد دفعاتی است که یک تلویزیون در هر ثانیه آنچه در صفحه در حال نمایش است را به روز می‌کند. برخی از بازی ها که در کنسول یا کامپیوتر های شخصی اجرا می شوند، دارای نرخ فریم داینامیک بوده که تلویزیون شما باید مجهز به VVR یا نرخ تازه سازی متغیر باشد تا از آن پشتیبانی کامل نماید. در گذشته تلویزیون های OLED VVR ارائه می شد، اما در سال 2023 طیف گسترده ای از تلویزیون های QLED با قابلیت VVR تولید و عرضه شده اند.

طول عمر و دوام QLED و OLED

به گفته شرکت ال جی، شما باید به مدت 5 ساعت در روز و در طول 54 سال تلویزیون‌های OLED را تماشا نمایید تا روشنایی آن حدودا 50 درصد کاهش یابد. QLED جدیدتر است و منبع نور پس زمینه آن یعنی LED سابقه طولانی و ثابت شده ای دارد. پس می‌توان گفت که QLED برتر می‌باشد.

تلویزیون های OLED به دلیل ماهیت خودتابشی که دارند، مستعد حفظ تصویر دائمی یعنی Burn-in هستند. Burn-in زمانی تولید می‌شود که یک یا چند پیکسل OLED روشنایی عادی خود را برای همیشه به حالت پایین‌تری کاهش دهد. به صورت کلی در شرایط عادی نباید سوختگی پیکسل‌ها اتفاق بیفتد، لذا اگر استفاده معمولی از تلویزیون OLED دارید، نباید بترسید ولی اگر برای استفاده طولانی مدت در فروشگاه، بازی و ... اقدام به خرید آن کنید بهتر است QLED را برای خود برگزینید.

پیکسل سوخته تکنولوژی OLED و QLED

مصرف برق

همانطور که الان یاد گرفته اید، پنل‌های OLED به نور پس زمینه روشن نیاز ندارند. این نور پس زمینه مقداری زیادی انرژی مصرف می‌کند پس ذاتا مصرف برق OLED بیشتر است، اما گرمای تولید شده توسط QLED بیشتر است. ولی باید بداند که در آینده ممکن است پنل های OLED جدیدی تولید شوند که زمینه تبدیل برق به نور با کارایی بیشتر را داشته باشند.

راحتی چشم

به طور کلی قرار گرفتن در معرض نور آبی برای چشمان ما مفید نیست. در حال حاضر پنل OLED در تلویزیون‌های ال‌جی دارای گواهی Eye Comfort Display برای مراقبت از چشمان است. بحث نور آبی خیلی مورد توجه شرکت سامسونگ قرار نگرفته است. اما با این حال سال 2022 حالت EyeComfort را اضافه کرده که می‌تواند میزان نور آبی ساطع شده توسط تلویزیون‌های QLED را کاهش دهد.

میزان راحتی چشما ها در استفاده از تکنولوژی OLED و QLED در تلویزیون‌های هوشمند

مقایسه قیمت

تلویزیون های OLED قیمت نسبتا کمتری دارند و قیمت تلویزیون‌های QLED کمی بیشتر و حتی یکسان است. در سال 2021 بزرگترین تلویزیون OLED با پنل 88 اینچی چیزی حدود 30 هزار دلار قیمت داشت و در سال 2022 مدل 97 اینچی آن حدودا 25 هزار دلار به فروش رسید که نشان از کاهش قیمت آنها شده است. البته این را بدانید که کیفیت تصویر در تلویزیون‌های QLED بسیار بیشتر بوده و متغیر‌های بیشتری در طراحی آن وجود دارد. البته این را بدانید که تلویزیون‌های QLED براساس قیمت هر اینچ صفحه نمایش مقرون به صرفه‌تر هستند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!