Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:29:23

راهنمای خرید پرینتر (Printer)

 

معمولا بیشتر قابلیت هایی که از یک پرینتر خانگی نیاز دارید، در اکثر پرینتر های ارزان قیمت یافت می‌شود. البته انتخاب پرینتر مناسب به توجه به گزینه‌های موجود در بازار کمی دشوار به نظر می‌رسد. در این مقاله به طور مختصر در خصوص انواع پرینترها و راه‌های ساده برای انتخاب محصول ایده آل متناسب با استفاده کاربری شما صحبت می‌نماییم. با ما همراه باشید.

پرینتر جوهرافشان یا لیزری

به طور کلی اولین سوالی که ذهن کاربران را در هنگام خرید پرینتر به خود معطوف می کند، انتخاب بین پرینتر های جوهری یا لیزری است و نکته دوم این است که به طور معمول چه تعداد صفحه و به چه صورتی می خواهند اطلاعات را پرینت بگیرند. پرینتر های جوهر افشان از کارتریج های جوهری استفاده کرده که به حالت مرطوب روی کاغذ اعمال شده و به سرعت خشک می شوند و این در حالی است که پرینتر های لیزری از تونر بهره می‌برند که نوعی غبار جوهر شبیه پودر بوده و به شکل سریع به کاغذ می چسبد.

پرینتر های جوهرافشان رنگی از محصولات پر فروش بازار محسوب می شوند چون می توانند به صورت با کیفیت مقالات، نمودارهای دایره ای و عکس های براق را چاپ نمایند. معمولا این پرینتر ها از سرعت چاپ بسیار بالایی برخوردار بوده که از همتایان لیزری خود پیشی می‌گیرد.

راهنمای خرید پرینتر (Printer)

البته این را هم بدانید که پرینتر‌های لیزری نیز گزینه مناسبی برای انجام امورات اداری هستند و معمولا مدل های تک رنگ آن که در بازار وجود دارند، ارزان قیمت و مقرون به صرفه تر نسبت به پرینتر های رنگی جوهر افشان می باشند. البته پرینتر های لیزری رنگی نیز وجود داشته که بهتر است بدانید که هزینه چاپ هر صفحه آن نسبتا بالاتر از جوهرافشان رنگی خواهد بود.

البته پرینتر های لیزری بازده چاپ بالایی داشته که به کمک کارتریج های تونر می توانند بین 3 هزار الی 20 هزار صفحه را چاپ نمایند. کارتریج های جوهر افشان نیز به طور متوسط بین 2 هزار تا 2 هزار و پانصد صفحه دوام می آورند. اگر در یک شرکت کار می کنید یا اینکه نیاز زیادی به چاپ صفحات زیادی دارید، استفاده از پرینتر های لیزری توصیه می شود.

پرینتر های چندکاره

این پرینتر ها به شکلی کار کرده که می توانند قابلیت های دیگری نظیر قابلیت اسکن، فکس و کپی دارند. به این پرینتر ها چندکاره یا Multifunction می گویند و از آنجایی که قابلیت چند دستگاه را به طور همزمان در یک دستگاه دارند برای استفاده خانگی کاملا مناسب و ایده آل هستند.

این دستگاه ها، اسناد اسکن شده را به طور مستقیم به کامپیوتر شما منتقل کرده و می توانند حتی قابلیت فکس را هم ارائه کنند. البته اگر حس می کنید به قابلیت فکس نیاز ندارید، پرینتر های سه کاره (پرینت، کپی و اکسن) را انتخاب کنید که از نظر قیمت کمی ارزان‌تر هستند.

پرینتر های مخصوص چاپ عکس

اگر می خواهید عکس های شخصی یا نمودار های رنگی را با دقت بالایی چاپ کنید، یک پرینتر تک کاره اختصاصی برای اینکار تهیه نمایید. کیفیت چاپ در این دستگاه ها بالا بوده و اغلب در اندازه های کوچک تولید شده و می توانند عکس های تا اندازه 4 الی 6 اینچ را چاپ کنند. البته لوازم این چاپگر های تخصصی به شکل مخصوص برای این پرینتر ها تولید می شوند و گران‌تر هستند. شرکت های کانن و اپسون پرینتر های تولید کرده که در ابعاد 8.5 در 11 اینچ کار می کنند و از پنج یا شش رنگ جوهر برای تولید عکس های با دقت رنگ بیشتر استفاده می کنند.

راهنمای خرید پرینتر های مخصوص چاپ عکس

مشخصات فنی هر پرینتر که باید بدانید!

پرینتر ها دارای استانداردهایی بوده که توسط سازمان بین المللی ISO توسعه یافته و دارای مجوز می باشند. در ادامه تعدادی از این قابلیت ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

PPM

این ویژگی به معنای صفحه در دقیقه است و برای نمایش سرعت چاپ یک پرینتر استفاده می شود. این ویژگی برای استفاده افرادی که از پرینتر برای کار های خود در منزل استفاده می کنند خیلی مهم به نظر نمی رسد اما برای شرکت ها و افرادی که زمان برای آنها اهمیت دارد، بسیار مهم است. البته در پرینتر هایی که دو حالت چاپ رنگی یا سیاه و سفید داشته، ppm متفاوت خواهد بود. معمولا سرعت چاپ در حالت سیاه و سفید بیشتر از حالت رنگی می باشد.

DPI

به معنای نقطه در هر اینچ بوده که به چند نقطه اشاره داشته که پرینتر می تواند روی یک اینچ مربع کاغذ اعمال نماید. از این ویژگی برای دریافت اینکه چگونه ایجاد تصاویر با وضوح بالا و جزئیات بالا انجام می شود، مفید است. البته این روش خیلی مورد توجه نیست، زیرا روش‌ها و نرم افزار‌های جدیدتر چاپ وجود داشته که وضوح چاپ را بدون تغییر DPI افزایش می دهد. پس این ویژگی را در انتخاب دستگاه خود خیلی دخیل نفرمایید.

Duty cycle

چرخه کار یک عدد بوده که نشان می دهد در طول ماه چند صفحه به طور منطقی قابل چاپ توسط پرینتر می باشد. همانند موارد ذکر شده بالا، اگر نیاز چاپ ماهانه شما بالاست از پرینتری با توان چاپ ماهانه بالا استفاده نمایید.

چاپ دو رو

از ویژگی های رایج پرینترها بوده و یک مزیت مهم و بزرگ به حساب می آید. Duplexing به چاپ یا اسکن هر دو طرف صفحه بدون نیاز به ورق زدن دستی صفحات اشاره دارد. روند کار آن بدین صورت است که ابتدا سمت اول صفحه را چاپ نموده و صفحه توسط چاپگر به عقب کشیده می‌شود و سپس آن را ورق زده و طرف دیگر را چاپ می نماید.

راهنمای خرید پرینتر با چاپ دو رو

برخی از پرینتر ها از قابلیت تغذیه خودکار اسناد ADF بهره برده که دارای قابلیت دو طرفه برای اسکن اسناد می باشد، استفاده می کند. یک دستگاه بدون تغذیه خودکار اسناد نمی تواند صفحات را به صورت بدون اینکه آن را برگردانید به صورت دو طرفه اسکن نماید.

پشتیبانی از انواع کاغذ

هر پرینتر از یک پشته چربی 8.5 در 11 کاغذ تغذیه می کند. اما سوال اینجاست که آنها می توانند بر روی پاکت ها، کارت های فهرست و … مطالب را چاپ کنند؟ هم اکنون بسیاری از چاپگر ها دارای سینی تغذیه مختص به خود بوده که برای کاغذ‌های تخصصی با اندازه‌های غیر معمول یا وزن‌های مختلف استفاده می‌کند.

راهنمای خرید انواع پرینتر

درگاه های اتصال

امروزه اکثر دستگاه ها تعدادی رابط اتصال دارند. اتصال Wi-Fi، USB و … از این دست رابط ها بوده که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. اتصال USB در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد و این قابلیت به شما این امکان را می دهد که هارد دیسک‌های خارجی و دستگاه‌های دیگر بدون نیاز به دخالت کامپیوتر به پرینتر متصل نموده و اطلاعات خود را چاپ نمایید. دوربین‌ها و دستگاه‌هایی که از استاندارد PictBridge پشتیبانی می‌کنند می توانند این فرایند را بسیار خوب انجام دهند.

برخی از پرینتر‌ها ممکن است از اتصال اترنت برای متصل شدن به اینترنت استفاده کنند. این قابلیت‌ها بیشتر برای اتصال اترنت در کارهای اداری مورد استفاده قرار می گیرد. اتصال Wi-Fi نیز در برخی از پرینتر ها رویت می شود. روند کار این روش بدین صورت است که اطلاعات مورد نیاز خود را توسط نرم‌افزاری در لپ تاپ، گوشی هوشمند و ... در اختیار پرینتر قرار داده و بدون نیاز به کابل روند چاپ را انجام دهید. این روش اتصال، امکان چاپ از راه دور را در محیط دفتر فراهم می آورد.

قابلیت Wi-fi Direct یک قابلیت اتصال همتا به همتا بوده که سیگنال ایمن تری را به طور مستقیم بین دستگاه و پرینتر ایجاد می‌نماید. به عنوان مثال AirPrint اپل یک نوع اتصال از این دست قابلیت‌ها می باشد. ورودی کارت‌های SD نیز اسلات‌هایی برای اتصال این کارت‌ها است که با استفاده از منوی پرینتر، فایل مورد نظر خود را از داخل کارت حافظه انتخاب و آن را چاپ نمایید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!