Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:45:43

نسل بعدی واحد پردازش سریع AMD با پشتیبانی از حافظه DDR5 و گرافیک Navi2 تولید می شود

 

درحال‌ حاضر می‌دانیم شرکت AMD روی معماری جدیدی با لقب ون گوگ کار می‌کند. معماری که از پردازنده‌های سری ذن ۲ قدرت می‌گیرد و بر پایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری شرکت TSMC طراحی و تولید خواهد شد. تقریبا معماری ون گوگ مشابه با آنچه خواهد بود که در سری رایزن ۳۰۰۰ مشاهده کردیم. انتظار می‌رود که معماری ون گوگ برای لپ‌تاپ‌های پایین‌رده و همچنین رایانه‌های شخصی استفاده شود.

سی پی یو ای ام دی

پردازنده‌ های سری ون گوگ برای اولین بار در بین پردازنده‌های کاربری پشتیبانی از حافظه DDR5 و نسخه موبایل و لپ تاپ آن یعنی LPDDR5 را به ارمغان می‌آورند، چرا که انجمن فناوری حالت جامد JEDEC که استانداردهای فناوری حافظه را تأیید می‌کند، به تازگی مشخصات نهایی استاندارد DDR5 را اعلام کرده است.

مقایسه DDR5 و DDR4

در توضیح حافظه‌های DDR5 باید گفت که نسبت به DDR4 تا دوبرابر سریع‌تر هستند. بااین‌حال SK Hynix انتقال داده‌ای با سرعت ۸،۴۰۰ مگاتبادل بر ثانیه را پیشنهاد می‌دهد که سه‌برابر سرعت انتقال داده DDR4 است.از دیگر مزایای حافظه DDR5 می‌توان به افزایش بهره وری، افزایش چهار برابری حداکثر ظرفیت حافظه به ازای هر دیوایس و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد.

Ryzen AMD

واحد پردازش سریع یا APU حساسیت بسیاری نسبت به سرعت حافظه دارند. زیرا واحدهای پردازش گرافیکی یکپارچه دسترسی به حافظه مخصوص VRAM ندارند. با این حساب، ارتقای حافظه از DDR4 به DDR5 به بهبود عملکرد گرافیکی دستگاه کمک شایانی خواهد کرد.

Cpu Amd

ارتباط بین پردازنده های پیشرفته و سرعت حافظه

پردازنده‌های شتاب یافته به سرعت حافظه وابسته هستند چرا که پردازنده گرافیکی مجتمع به حافظه VRAM اختصاصی دسترسی ندارد، بنابراین استفاده از DDR5 به طور چشمگیری قدرت پردازش گرافیکی را بالا خواهد برد. این مساله و استفاده از پردازنده گرافیکی Navi 2، پردازنده‌های شتاب یافته جدید AMD را برای گیمینگ غیرحرفه‌ای و وظایف نیمه سنگین دیگر ایده آل می‌کنند.

پردازنده رایزن ای ام دی

Navi2 در کنار DDR5 سری ونگوگ و Tiger Lake و Alder Lake

AMD احتمالاً دی ماه امسال از نسل جدید پردازنده‌های شتاب یافته خود رونمایی می‌کند. در آخر خوب است بدانید که AMD برای افزایش قدرت دستگاه برای انجام گرافیک یا تجربه بازی های سبک، از معماری Navi 2 در کنار ون گوگ استفاده کرده است تا از نظر محاسبات داده های گرافیکی، قدرت دستگاه های مجهز به چنین پردازنده هایی را افزایش دهد. انتظار می رود پردازنده های مبتنی بر معماری AMD’s Van Gogh و Intel’s Tiger Lake و Alder Lake به سرعت جایگزین GPU های سطح پایین شوند.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!