Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-14 12:51:23

ساخت هارد با ظرفیت 24 ترابایت با کمک فناوری MAMR و HAMR

 

هارد و SSD دو نوع حافظه‌ی پرکاربردند که همواره با هم در رقابت هستند. اگرچه SSDها حافظه‌های تازه نفس‌تری هستند و به لطف سرعت بالا و امنیت بیشترشان، طرفداران زیادی دارند اما هارد HDD هم به دلیل قیمت مناسبی که نسبت به ظرفیتشان دارند، بسیار محبوب هستند. حالا اما اخباری نشان می‌دهد که تولیدکنندگان هاردها تصمیم دارند هاردهایی با ظرفیت بالاتری را معرفی و راهی بازار کنند.

تکنولوژی جدید هارد دیسک

مقدمه بر حافظه SSD و HDD

با اینکه قیمت حافظه‌های SSD در حال کاهش است، اما HDDها هنوز جای زیادی برای تکامل دارند. گرچه این هاردها قادر نیستند با نمونه‌ای مانند "سامسونگ ۹۸۰ پرو" که سرعتی بالغ بر ۷۰۰۰ مگابایت در ثانیه دارد رقابت کنند، اما تولیدکنندگان سعی دارند با افزودن حافظه بیشتر در همان حجم، خلاقیتی بیشتر از خود نشان دهند.

هارد اینترنال

تولیدکنندگان هارد دیسک‌ها از ترفندهایی مانند فناوری ضبط مغناطیسی به کمک گرما و ضبط مغناطیسی زنجیره‌ای و همچنین افزایش تعداد صفحه در هر درایو استفاده می‌کنند تا بتوانند میزان ظرفیت هارد را افزایش دهند. در حال حاضر به صورت استاندارد در هر درایو از 9 صفحه استفاده می‌شود اما به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان هارددیسک‌ها در تلاشند تا در هر درایو از 10 پلاتر استفاده کنند. 

لینک خرید هارد اکسترنال

لینک خرید SSD اکسترنال

تکنولوژی جدید هارد دیسک

فناوری HAMR در هاردهای HDD

سیگیت قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی اولین هاردهای HDD خود را که برپایه‌ی فناوری HAMR طراحی شده‌اند، روانه‌ی بازار کند. این ویژگی که Heat-assisted Magnetic Recording یا به‌عبارتی دیگر «ثبت مغناطیسی داده به کمک حرارت» نام دارد، به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد ظرفیت حافظه‌ها را در چند سال آینده به ۵۰ ترابایت برسانند. انتقال به فناوری HAMR مستلزم این است که سیگیت از هد جدید و صفحه‌های شیشه‌ای با لایه‌ی مغناطیسی جدید در ساختار هاردها استفاده کند.

فناوری HAMR

تحلیل‌گران Trendfocus این مورد تایید کرده و گفته‌اند که اخیرا تولیدکنندگان HDD درخواست نمونه‌های جدید لایه مغناطیسی با ضخامت کمتر از ۰.۵ میلی‌متر داشته‌اند. تولیدکنندگانی مانند "سیگیت" در حال برنامه‌ریزی برای تولید محدود هارد دیسک‌های ۲۰ ترابایتی هستند که به جای دیسک‌های آلومینیومی از نمونه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند.

Hamr HDD

شرکت Hayo، یکی از تولیدکنندگان صفحه‌های شیشه‌ای برای حافظه‌های HDD اخیرا گفته است که در توسعه‌ی دیسک‌های HAMR و طراحی چند صفحه‌ای پیشرفت‌هایی کسب کرده است. چندی پیش شرکت Hayo، نمونه‌های اولیه‌ای از حافظه‌های ۱۰ صفحه‌ای را به‌نمایش گذاشته بود؛ اما باتوجه‌به اینکه شرکت Hayo فقط در حوزه‌ی توسعه و تولید صفحات پلتر فعالیت می‌کند، عرضه‌ی هاردهای HDD با ۱۰ صفحه به بازار، کاملا به تولیدکنندگان بزرگ حافظه‌ ذخیره‌ سازی بستگی دارد.

technology Hamr HDD

فناوری MAMR

نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که فناوری ذخیره‌ی مغناطیسی داده با کمک مایکروویو یا همان MAMR، نیاز به استفاده از صفحات جدید (پلترهای شیشه‌ای) ندارد.

تکنولوژی جدید MAMR

تحلیل‌گران مؤسسه‌ی Trenfocus معتقدند ازآنجایی که تقاضا برای هاردهای HDD با ظرفیت بالا درحال افزایش است و رقابت دربین شرکت‌ها هرروز بیشتر می‌شود، نخستین هارد با ظرفیت ۲۴ ترابایت به‌صورت تجاری در سال ۲۰۲۲ دردسترس قرار خواهد گرفت. حال می‌خواهد با استفاده از ۱۰ صفحه باشد یا با کمک فناوری HAMR یا MAMR طراحی شود. درهرصورت شرکت‌های سیگیت، توشیبا و وسترن دیجیتال در آینده‌ای نزدیک محصولات جدید خود را براساس تقاضای بازار عرضه خواهند کرد.

هارد 24 ترابایت

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!