Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-09 12:52:05

روش نصب کارت گرافیک به صورت عمودی

 

نصب کارت‌گرافیک GPU به صورت عمودی در سال‌های اخیر بسیار مرسوم شده و در حال افزایش می‌باشد. ولی مشخصا این روش مشکلات و سختی‌های خود را داشته که بهتر است پیش از استفاده از این روش، مراحل انجام آن را به طور کامل بلد باشید تا از آسیب رسیدن به اسلات مادربرد و سایر قطعات جلوگیری کنید.

روش‌های نصب کارت گرافیک به صورت عمودی

این روند به چند صورت قابل انجام است و دلیل اصلی انجام این کار، زیبا سازی محیط درون کیس می‌باشد. اکثر کیس‌ها و مادربردها خصوصا نمونه‌های قدیمی‌تر، امکان نصب عمودی پردازنده گرافیکی را ندارند؛ لذا سازگاری سخت افزار بسیار مهم است. ساده‌ترین روش برای نصب، استفاده از براکت نصب عمودی می‌باشد. روش‌های‌ نصب به تنظیمات شخصی شما و عوامل دیگری بستگی خواهد داشت.

براکت نصب عمودی

بسیاری از این براکت‌های GPU قابل نصب در کیس هستند که می توانند کارت گرافیک را به صورت عمودی نگه دارند. براکت در صفحه پشتی شکاف توسعه کیس کامپیوتر قرار خواهد گرفت. احتیاجی به ایجاد فضای اضافی در کیس نداشته و زیبایی ظاهری بسیاری را به آن خواهد داد. زمانی که براکت نصب در محل درست خود قرار گرفت و GPU به آن متصل شد، کابل رایزر PCIe براکت در اسلات PCIe مادربرد قرار می‌گیرد.

براکت نصب عمودی کارت گرافیک

براکت سفارشی

اگر کیس کامپیوتر شما دارای براکت کارت گرافیک عمودی نیست، می‌توانید یک براکت سفارشی با استفاده از موادی نظیر آلومینیوم و یا آکریلیک بسازید. این روش به مهارت‌ها و ابزارهای DIY نیاز دارد، ولی اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و طراحی زیبا برای کیس خود ایجاد نمایید، گزینه ای بسیار جذاب است.

کابل رایزر PCIe

کابل رایزر PCIe ضروری‌ترین قطعه برای نصب عمودی کارت گرافیک است. این کابل به شما این امکان را می‌دهد که آن را در جایگاهی دور از مادربرد نصب نمایید. می‌توانید کارت گرافیک را در بالای کیس یا در پشت مادربرد در پست کیس قرار دهید. ولی برای انجام این امر به فضای اضافی قابل توجهی بین مادربرد و کیس نیاز خواهید داشت. قطعات استفاده شده در این روش کمتر بوده و اکثر کیس ها با آن سازگار خواهند شد. شما باید با استفاده از دستگاه مته این امر را انجام دهید یا قطعات خود را پرینت 3 بعدی نمایید یا از گیره‌، کابل برای ثابت نگه داشتن کارت گرافیک استفاده کنید، هر چند بسیار مراقب باشید که فرایند به درستی صورت گیرد و در محل صحیح قرار گیرد.

کابل رایزر نصب عمودی کارت گرافیک

فرایند نصب عمودی کارت گرافیکGPU

پس از شناسایی و تعیین انواع روش نصب کارت گرافیک، مراحل زیر را به دقت طی کنید. ابتدا با توجه به اسلات توسعه مادربرد و متناسب با محل براکت عمودی کارت گرافیک، محل نصب را انتخاب نمایید. براکت را در شکاف توسعه نصب کرده و به آسانی کارت گرافیک را در شکاف قرار دهید. کابل رایزر PCIe را از براکت به اسلات بالای PCIe x16 مادربرد متصل کنید.

برای برق رسانی به کارت گرافیک، کابل برق 6 پین یا 8 پین را همانگونه که به GPU به افقی متصل می کردید، به کارت گرافیک وصل نمایید. البته اگر از کابل رایزر استفاده می‌کنید، در مرحله اول مطمئن شوید که طول کابل به اندازه‌ای طولانی باشد که به راحتی کارت گرافیک در محل مورد نظر نصب گردد، بدون اینکه شیار PCIe را روی مادربرد کشیده شود.

مزایا

به طور کلی اکثر کاربران به صورت افقی کارت گرافیک خود را نصب می‌کنند که هیچ مشکلی در روند خنک سازی و نگهداری آن نخواهد داشت. ولی به این نکته دقت کنید؛ زمانی که کارت گرافیک به صورت افقی قرار دارد جهت گیری فن آن به سمت پایین بوده و منجر می‌شود که هوای گرم در اطراف GPU جمع شود.

مزایای استفاده و نصب عمودی کارت گرافیک GPU

این مسئله می‌تواند بر افزایش دما و کاهش طول عمر کارت گرافیک گردد و مشکلاتی نظیر آرتیفکت GPU شود. نصب عمودی کارت گرافیک منجر به چرخش جریان هوا و بهبود سیستم خنک کننده گردد. فن در سمت کنار کیس قرار گرفته که جهت‌گیری جریان هوا را بهتر خواهد کرد و به دفع گرمای تولید شده توسط کارت گرافیک کمک شایانی خواهد کرد. در کنار همه این موارد از نظر بصری کیس گیمینگ را بسیار زیبا خواهد کرد و جلوه‌های نورپردازی را به بهترین شکل به شما نشان خواهد داد.

مسئله دیگر افزایش وزن و بزرگ‌تر شدن سیستم تهویه و فن کارت گرافیک هاست که به طرز قابل توجهی می تواند در سنگین بودن کارت گرافیک تاثیر مستقیم بگذارد. ممکن است کار به جایی کشیده شود GPU به دلیل وزن بالا از اسلات خارج شده و به کارت آسیب وارد شود. لذا در نصب عمودی آن، مشکلاتی از این دست از بین خواهد رفت. برای خرید تجهزیات ذخیره سازی نظیر براکت و کابل رایزر از شرکت یاس ارتباط، اینجا کلیک نمایید.

مشکلات نصب کارت گرافیک به صورت عمودی

مهم ترین مشکل در نصب عمودی، محل قرارگیری کارت در کیس است که اکثر کیس ها قابلیت نصب عمودی کارت گرافیک را ندارند. شاید احتیاج باشد که کارت گرافیک را سرهم کرده و یا قطعات آن را حذف نمایید. مطمئن شوید که فضایی برای ارتفاع کارت در نظر بگیرد که در کیس شما وجود داشته باشد. برای نکته آخر هم بهتر است بدانید که کارت گرافیک می تواند اسلات های دیگر را پوشش دهد و امکان استفاده از آنها را از بین ببرد، لذا استفاده از کابل توصیه می شود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!