Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:08:06

روش تست پاور (منبع تغذیه) کامپیوتر

 

اگر احساس می‌کنید که کامپیوتر شما به دلیل نقص فنی پاور کامپیوتر دچار مشکلات سخت‌افزاری شده است و به دنبال روشی مطمئن برای تست سلامت و درستی کار آن هستید، این مقاله می‌تواند به شما در انجام تست های مورد نیاز کمک کند.

علائم از کار افتادگی پاور کامپیوتر

قبل از بیان روش‌های تست منبع تغذیه کامپیوتر، بهتر است در خصوص علائم تضعیف عملکرد آنها بیشتر بدانید. واضع‌ترین هشدار، روشن نشدن کامپیوتر است و از بدترین حالت های ممکن آن آسیب زدن به قطعات سخت افزاری شماست. اگر علائمی نظیر بوی دود، سوختگی مشاهده کردید، نشان دهنده خرابی قطعه و قوس الکتریکی است و قبل از خرابی کامل پاور مشخص خواهد شد. اگر به طور تصادفی کامپیوتر شما خاموش شود، صفحه آبی شده یا نمی‌توانید نرم افزار یا سخت افزار جدیدی مانند کارت گرافیک را مشخص کنید، امکان دارد مشکلات مرتبط با پاور کامپیوتر منجر به افت ولتاژ و خاموش شدن آن بشود. 

ممکن است کامپیوتر شما در زمان بوت شدن دچار نقص شده و حتی نویز و صدای عجیبی از فن پاور خارج گردد.لذا با تفاسیر بالا به نظر می رسد که مشکل شما غیر قابل حل می‌باشد و حتی با نصب مجدد سخت افزار ها، درایور ها و ... مجددا به مشکل بخورید، در غیر این صورت عمیقا نیازمند به تست پاور خود خواهید داشت. البته امکان این که یک منبع تغذیه ناسالم و معیوب را خریداری کرده باشید، کمی غیر ممکن است و روش های تست پاور به قدری آسان بوده که نیازی برای انجام کارهای سخت نخواهد داشت.

چگونه پاور خود را تست کنیم؟

3 روش برای تست منبع تغذیه (PSU) وجود دارد. یکی از این روش ها شاید نیاز به تهیه و استفاده از یک تکه سیم داشته باشد. مابقی روش ها نیز کاملا آسان و ساده به نظر می آیند، اما نیازمند تهیه ابزار های ارزان قیمت داشته که باید آنها را خریداری نمایید.

تست پاور کامپیوتر به کمک یک پایه جامپر

این یکی از روش های آسان بوده و جزئیات کمی نیز دارد و حداقل می تواند به شما کمک کند که متوجه شوید که آیا پاور شما روشن می‌شود یا خیر. برای انجام این تست نیاز به یک گیره کاغذ یا یک تکه سیم با گیج 16AWG یا 18AWG دارید. می توانید یک ابزار پل بلوز نیز خریداری نماید که شاید کمی غیر ضروری به نظر برسد. حال برای آغاز تست، بر فرض مثال پاور شما داخل کیس کامپیوتر قرار دارد.

تست پاور کامپیوتر به کمک یک پایه جامپر

همانطور که در حال انجام تست هستید، دستور العمل ها را دنبال نمایید و به نمودار پایه برق ATX توجه نمایید. حتی اگر PSU شما از رنگ های غیر استاندارد برای کابل ها استفاده نماید (مثلا تمام مشکی یا شیب رنگین کمانی)، الگوی پین آوت همچنان باید استاندارد باشد و پایه (On-On) چهار شیار از قسمت جلو کانکتور قرار داشته باشد.

پاور کامپیوتر را از برق کشیده و در برای دسترسی بهتر، آنرا از کیس جدا نمایید. کانکتور 24 پین بزرگ را از مادربرد جدا کرده و از جامپر خود برای اتصال سیم سبز (پایه 16) به سیم مشکی مجاور (پایه 15 یا 17) استفاده نمایید. PSU را مجددا به برق متصل کرده و اتصال سیم سبز (On On) به هر کدام از سیم های مشکی بر کانکتور مادربرد و اتصال مجدد پاور، منجر به حرکت فن پاور شده و چراغ نشانگر برق نیز روشن می‌شود. حال اگر پل زدن سیم سبز به سیم مشکی مجاور، پاور شما روشن نشود، می‌توانید متصور شوید که پاور آسیب دیده و مشکل دارد و درصورتی که آن را به تازگی خریداری کرده اید باید به فروشنده بازگردانید.

تست منبع تغذیه به کمک مولتی متر

برای انجام تست به کمک مولتی‌متر می‌توانید متوجه شوید که اتصال و ولتاژ بین تمام پین‌های مختلف وجود دارد یا خیر. برای انجام این امر، فقط باید پایه Power On و یک پایه زمین مجاور را با یک جامپ کوتاه کنید. سپس می‌توانید یکی از پروب‌های مولتی‌متر را به یکی از پایه‌های زمین و سپس به هر یک از پایه‌های دیگر روی پایه کانکتور متصل کرده و بررسی نمایید که آیا ولتاژ درست است یا خیر. به طور کلی انجام تست پاور با مولتی‌متر روش جالب و جذابی است، زیرا تهیه آن ساده بوده و استفاده از آن نیز سخت نیست.

تست منبع تغذیه به کمک مولتی متر

تست پاور کامپیوتر به کمک تستر اختصاصی آن

شاید استفاده از مولتی‌متر روش خوبی برای افرادی باشد که این دستگاه را دارند. البته سر و صدای زیاد کار با مولتی متر، پین های poking بوده و انجام آزمایش روی کانکتور های کوچک مانند هدر فن و کانکتور‌های SATA کمی دشوار می‌باشد. البته خوشبختانه، تست‌های اختصای پاور ارزان بوده و آزمایش پاور نیز آسان است و کافی است که تستر را متصل کرده، پاور را روشن کرده و اتفاقات موجود روی LCD تستر را بخوانید.

تست پاور کامپیوتر به کمک تستر اختصاصی

آیا کیفیت پاور کامپیوتر آنقدرها مهم است؟

یک پاور ضعیف ممکن است زمان فشرده‌سازی خوبی نداشته باشد و اجازه ندهد کارت گرافیک و پردازنده، شکوه و قدرت واقعی خود را نشان دهند، اما نیازی به خرید بهترین منبع تغذیه موجود در بازار نیز نخواهید داشت. هر چند بهتر است پاورهای قدرتمند شرکت کورسیر و ای وی جی ای را خریداری کنید.

آیا می توانم از پاور در یک کیس جدید استفاده کنم؟

بر خلاف سایر قطعات که باید با درگاه‌های اتصال، نسل پردازنده و مادربرد سازگار باشند، پاور ها کاملا مجزا بوده و می‌توانید از یک پاور برای مدت زمان طولانی روی بسیاری از کیس‌ها استفاده کنید. در کنار این موارد نیازی به خرید کابل جدید مادولار نخواهید داشت و حتی بهتر است از همان کابل منبع تغذیه فعلی استفاده کنید، زیرا اگر یک کابل مادولار از یک سازنده به یک پاور از یک شرکت دیگر متصل نمایید، امکان دارد ولتاژ های مناسب به پین‌های مناسب منتقل نشود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!