Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:27:45

راهنمای خرید گوشی موبایل دسته دوم و کارکرده

 

از آنجایی که استفاده روزانه افراد از گوشی موبایل نسبت به دو دهه اخیر افزایش یافته و غالب آنها بیشتر امورات مهم خود از قبیل مدیریت حساب های بانکی، استفاده از فضای مجازی و … را به کمک گوشی موبایل انجام می دهند، تهیه یک اسمارت فون با مشخصات فنی مناسب کمی سخت و گران قیمت شده باشد. در کنار این موارد شاید تهیه یک گوشی موبایل با کیفیت نو برای آنها مقرون به صرفه نباشد. با بررسی برخی نکات فنی به راحتی می توانید یک گوشی موبایل کارکرده یا استوک تهیه کنید. برخی از این نکات عبارتند از دزدی نبودن گوشی، بهره وری از باتری با کیفیت، مدت زمان کارکرد و استفاده از گوشی، فیک بودن یا نبودن آن و سایر موارد. در این مقاله به طور مختصر در خصوص این نکات توضیح خواهیم داد.

تست و بررسی گوشی موبایل دسته دوم و کارکرده

تفاوت کارکرده، اوپن باکس و ریفربیش

یک گوشی دسته دوم به یکی از این 3 حالت کارکرده، اوپن باکس و ریفربیش تقسیم شده و شما باید قبل از خرید نسبت به این موضوع مطلع باشید. گوشی ریفربیشد (Refurbished) محصولاتی هستند که دارای ایراد فنی بوده و پس از رفع ایراد به قسمت فروش بازگشته و قابل خریداری است. این دسته بندی نیز خود به دو دسته ریفربیشد کارخانه و ریفربیشد گواهی شده تقیسیم می شود.

ریفربیشد کارخانه در چرخه تولید دچار عیب و نقص شده و پس از رفع عیب و ایرادات توسط تیم کنترل کیفیت بررسی گرفته و در صورت صلاح دید به چرخه فروش باز می‌گردد. روی بسته‌بندی این گوشی‌ها باید عبارت Factory Refurbished وجود داشته باشد و قیمت آن کمی کمتر از گوشی نو خواهد بود. ریفربیشد گواهی نیز بدین صورت است که مشتری پس از خرید گوشی نو متوجه اشکال فنی آن می‌شود و آن را به فروشنده و کارخانه عودت خواهد زد و پس از رفع ایراد با برچسب Certified Refurbished به فروش می‌رسند.

گوشی‌های اوپن باکس نیز کالایی است که جعبه آن باز شده و بنا به سلیقه مشتری به دلیل فنی، ظاهری و ... در همان لحظه خرید به فروشند بازگردانده می‌شود و با قیمتی کمتر به فروش می‌رسد. اگر گوشی اوپن باکس دچار مشکل فنی نباشد، می‌توانید آن را با قیمتی نسبتا بهتر در مقایسه با گوشی موبایل نو خریداری نمایید.

مراقب باشید گوشی موبایل مد نظر شما سرقت رفته نباشد!

البته نسبت به قبل این مورد کمی کمتر شده؛ هر چند بهتر است قبل از خرید از فروشنده گوشی به نام خود فروشنده باشد و از ایشان برگه گارانتی گوشی را هم بخواهید. در قسمت باتری گوشی باید ببینید که یک برچسب IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) وجود داشته باشد و با بررسی این کد و شماره سریال روی قبض و جعبه بسته بنده تطبیق دهید. با وارد کردن کد *#06# که بر روی تمامی گوشی‌های اندروید و IOS کار می‌کند، می‌توانید از صحت IMEI مطمئن شوید. گوشی های موبایل دو سیم کارته دارای 2 شماری IMEI هستند.

گوشی موبایل دسته دوم و کارکرده سرقتی

گوشی موبایل فیک

از آنجایی که گوشی‌های چینی و فیک در بازار به وفور دیده می‌شوند و آنها از نظر ظاهری کاملا شبیه به گوشی‌های اصلی هستند و تشخیص آنها ساده نخواهد بود. برخی کلاهبرداران با تغییرات اطلاعات مهم دستگاه مانند IMEI، شماره مدل و ... ، مدل‌های ساختگی و غیر واقعی را با برچسب های تقلبی ایجاد کرده تا شما را فریب دهند. در قسمت تنظیمات گوشی، شماره مدل و سایر مشخصات سخت افزاری گوشی را بررسی کرده تا از اصل بودن آن مطمئن شوید. شماره مدل با شماره چاپ شده روی برچسب پشت گوشی مقایسه کنید. اگر همچنان به این مورد شک داشتید، یک متخصص را قبل از خرید همراه خود داشته باشید.

بازرسی فیزیکی دستگاه را فراموش نکنید.

پس از اطمینان از فیک نبودن دستگاه، سلامت فیزیکی گوشی را بررسی کنید. بیشتر کاربران زمان کافی برای بررسی بصری تلفن همراه خود نمی‌گذارند اما این ابتدایی‌ترین راه برای بررسی یک گوشی موبایل سالم است و فروشنده موظف است به شما اجازه بازرسی آن را بدهد.

مطمئن شوید که موبایل دارای فرورفتگی، لبه‌های شکسته شده نباشد. اگر از صفحه کلید اعداد بهره مند شده بود، سلامت دکمه‌های آن را تست کنید. برای گوشی‌های لمسی نیز عملکرد پیمایش و حساسیت و سنسور‌های آن را در زمان لمس به دقت با انگشتان خود مورد بررسی قرار دهید و زمان پاسخ‌دهی دستورات نیز در گوشی بسیار مهم است. برای بررسی میکروفون و اسپیکر آن نیز کافی است یک تماس کوتاه با یکی از دوستان خود داشته باشید. بررسی کیفیت دوربین عقب و جلو را در دستور کار خود قرار دهید و مطمئن شوید لنز ها دقت خود را از دست نداده باشند.

اهمیت سلامت رابط اتصال در خرید گوشی موبایل دسته دوم و کارکرده

برخی خراش‌های روی گوشی و ترک‌های آن شاید در لحظه اول قابل دیدن نباشد، اما می‌تواند نشان دهنده آسیب‌های داخلی در زمان سقوط از ارتفاع باشد. درگاه های شارژر را تست کنید تا ببینید در معرض آب قرار گرفته است یا خیر. اگر باتری گوشی قابل تعویض نیست و داخلی است، می‌بایست به بررسی نشانگر آسیب آب در اسلات سیم کارت بپردازید. اگر باتری قابل تعویض می‌باشد، دستگاه را خاموش کرده و باتری را از داخل آن خارج نمایید. اگر باتری دارای برآمدگی و نشانه های آسیب باشد قابل مشاهده خواهد بود. این نکته را بدانید که هرگونه تغییر رنگ در درگاه شارژ و پوسیدگی ( از رنگ سفید به قرمز و صورتی) به معنای آسیب داخلی است که به دلیل نشت مایع صورت گرفته است.

سازگاری با سایر لوازم جانبی دیگر

بهتر است آن را برای مدتی به شارژ بزنید تا از سلامت باتری، میزان شارژ دهی، سلامت شارژر مطمئن گردید. گوشی‌های فست شارژ باید در مدت زمان کمی به شارژ مناسب برسند. اگر باتری گوشی در زمان شارژ داغ شد یا بعد از کمی استفاده به سرعت تخلیه شد، ترجیحا کمی احتیاط نمایید. درگاه اتصال بلوتوث و وای‌فای را هم بهتر است بررسی کنید تا با هندزفری، اسپیکر بلوتوث، ضبط ماشین سازگار باشند و اختلال ارتباط بی‌سیم نداشته باشند. اگر گوشی دارای جک 3.5 میلی متری بوده، با استفاده از یک هندزفری استاندارد از سلامت آن مطمئن شوید.

قیمت مناسب

قیمت مناسب و مقرون به صرفه برای گوشی موبایل دسته دوم از موارد بسیار مهمی است که باید به آن دقت فراوانی داشته باشید. با گذشت زمان قیمت یک گوشی دست خوش افول می شود و توصیه می شود گوشی را تهیه کنید که مدت زمان کمتری مورد استفاده قرار گرفته باشد استفاده از گوشی هایی دست به دست از چند مصرف کننده به شما رسیده باشد، عقلانی نخواهد بود. البته که گوشی استوک ارزان تر است، اما بهتر است قیمت محصول مورد نظر خود را با چندین منبع مطمئن بررسی کنید تا دچار ضرر نشوید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!