Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:36:13

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور (Video Projector)

 

مدت هاست از ویدئو پروژکتور به عنوان یک ابزار کاربردی مهم برای استفاده در سیستم سینمای خانگی یا در اتاق کنفرانس استفاده می‌شود. عوامل مهمی در کیفیت و قیمت این محصولات تاثیر می‌گذارد که مهم ترین آن خروجی نور و روشنایی، نسبت کنتراست و تراکم پیکسل و وضوح تصویر است. در ادامه تمامی این موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عوامل موثر در قیمت ویدئو پروژکتور

چه مقدار هزینه برای وب کم معقول است؟

قیمت این محصولات به شدت متفاوت بوده که می‌توان از قیمت حدودا 100 دلار الی 2000 دلار برای آن هزینه کرد. کیفیت تصویر مهم ترین فاکتور در تعیین قیمت ویدئو پروژکتور بوده که از شرکت سازنده نیز می‌تواند مهم تر باشد.

  • حداکثر 100 دلار : نسبت کنتراست آن حدودا 2000:1 کیفیت 480p که باید درتاریکی محض استفاده شود. صدای اسپیکر ضعیف بوده و از اتصال وای فای و کارت حافظه برخوردار نیست.
  • 100 الی 500 دلار : وضوح تصویر 480p و نسبت کنتراست 3000:1 که باید در تاریکی استفاده گردد و از انواع درگاه‌های HDMI، VGA، USB و MicroSD پشتیبانی می‌کند. دارای خروجی جک 3.5 میلی متری بوده ولی فاقد اتصال وای فای می‌باشد.
  • 500 الی 1000 دلار : وضوح تصویر FullHD و نسبت کنتراست 15000:1 .در طول روز از زاویه های زیادی شفاف بوده و برخی از قابلیت های بی‌سیم را دارد.
  • 1000 الی 2000 دلار : کیفیت تصویر 4K که در طول روز از تمام زوایا کاملا واضح بوده و تمام لرزش ها و مشکلات تصاویر را اصلاح می‌کند و قابلیت اتصال بی‌سیم را داراست.

LED، لامپ و لیزر

در کنار فناوری LCD و DLP باید این نکته را در نظر بگیرید که منبع نور در یک پروژکتور یک لامپ، LED و لیزر می‌باشد یا خیر. هر کدام از این موارد دارای معایب و مزایایی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. ویدئو پرژکتورهایی که از لامپ استفاده می‌کنند باید پس از حدود 3 هزار الی 4 هزار ساعت مشاهده تعویض گردند. حال برخی از لامپ پرژکتورها بیش از 5000 ساعت قابلیت پخش دارند. محصولاتی که از LED یا لیزر به عنوان منبع نور استفاده می‌کنند، عمر طولانی تری داشته که تا حدود 20 هزار ساعت نیز می‌رسد.

خروجی نور و روشنایی

عدم وجود نور کافی نمی تواند منجر به ارائه تصویر روشن گردد. اگر خروجی نور خیلی کم باشد، تصویر حتی در یک اتاق تاریک نیز شفاف به نظر نمی‌رسد. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا پروژکتور نور کافی برای تصاویر روشن دارد یا خیر، بررسی رتبه ANSI Lumens می‌باشد. این مقوله به شما خواهد گفت که یک پروژکتور تا چه حد می‌تواند نور را از بین ببرد. پروژکتور هایی که با 1000 لومن ANSI بوده، روشنایی کافی را در زمان استفاده در سینمای خانگی خواهند داشت. البته اندازه اتاق، فاصله صفحه، اتصالات نور اتاق نیز بر نیاز به لومن بیشتر یا کمتر تاثیر خواهد داشت. اگرچه قابلیت‌های خروجی نور ویدئو پروژکتور نسبت به قبل بهتر شده، اما همچنان در اتاق های تاریک عملکردی بهتر خواهند داشت.

نسبت کنتراست

کنتراست عبارت است از نسبت بین قسمت‌های سیاه و سفید یک تصویر که نسبت کنتراست بالا منجر نمایش سفید تر نقاط سفید شده و در طرف مقابل منجر بخ نمایش سیاه تر نقاط سیاه خواهد شد. حداقل میزان کنتراست مورد نیاز در اتاق 1500:1 در یک اتاق مناسب بوده اما 2000:1 نسبتا عالی به نظر می‌رسد. تراکم پیکسل در پروژکتور های امر ضروری است؛ پروژکتور های LCD و DLP هر 2 دارای تعداد پیکسل‌های ثابت هستند.

اگر می خواهید از کیفیت 4K استفاده نمایید، در کنار قیمت بالا، همه پرژکتور‌های 4K وضوح 4K واقعی را ارائه نخواهند داد و باید بدانید که ویدئو پرژکتور شما چگونه کار کرده و چگونه برچسب گذاری خواهد شد تا بتوانید انتخابی درست برای راه اندازی ویدئو پرژکتور داشته باشید.

بازتولید رنگ

بازتولید رنگ عامل دیگری بوده که باید در نظر گرفت که رنگ های طبیعی و عمیق رنگ بوده که نحوه رسیدن رنگ‌ها در روشن‌ترین و تاریک‌ترین نواحی تصویر، درجه ثبات رنگ از قسمت ورودی و اینکه تنظیمات تصویرکه ویدئو پروژکتور ارائه می‌دهد باید بررسی گردد.

اهمیت بازتولید رنگ در خرید ویدئو پروژکتور

رابط های ورودی

نوع رابط ورودی نیز در ویدئو پروژکتور‌ها مهم بوده که اکثر آنها اینروز ها دارای پورت HDMI را ارائه می‌دهند و اکثر پروژکتور ها دارای ورودی VGA یا DVI می‌باشند.

نوع Screen

انواع پرده ها، دیوار و... برای تابیدن تصویر به آن مناسب هستند. بهترین نوع صفحه نمایش پروژکتور، زاویه دید، میزان نور محیط اتاق و فاصله پروژکتور همگی به تصویری که می‌بینید بستگی خواهد داشت. اگر فضای شما کوچک دارید، یک پروژکتور Short Throw را در نظر گرفته که می‌تواند تصاویر بزرگ را از فاصله کمتری نمایش دهد.

صفحه نمایش‌های مناسبی در بازار وجود داشته که بسته به نیاز شما متفاوت خواهد بود. DLP (پردازش نور دیجیتال) از یک منبع نور در ترکیب از رنگ و تراشه استفاده کرده که حاوی تعدادی آینه کج میکروسکوپی است. نور از چرخه رنگ عبور کرده و از آینه‌های منعکس خواهد شد و روی صفحه نمایش نشان داده خواهد شد. LCD (نمایشگر کریستال مایع) از منبع نوری استفاده کرده که نور را از طریق 3 عدد تراشه LCD برای ایجاد و پخش تصاویر استفاده می‌کنند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!