Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-18 14:26:29

راهنمای خرید انواع میکروفون (Microphone)

 

یکی از مهم‌ترین محصولاتی که استریمرها و گیمرها نیازمند به تهیه آن هستند، میکروفون با کیفیت می‌باشد. کیفیت صدا از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند برخی افراد از میکروفون داخلی گوشی موبایل یا هدست گیمینگ خود برای دریافت صدا استفاده می کنند؛ اما خریداری یک میکروفون با کیفیت خالی از لطف نیست. حال بسته به نوع کاربری و روش استفاده شما می‌تواند طراحی این محصولات متفاوت خواهد بود. در هر صورت اگر برای استریم آنلاین، ضبط پادکست برای کانال Youtube و… به دنبال خرید میکروفون هستید، بهتر است برخی نکات را که در ادامه گفته می‌شود را رعایت فرمایید.

انواع میکروفون از نظر نوع کاربری

اگر بدانید که به چه منظور می‌خواهید از میکروفون استفاده کنید، انتخاب محصول مورد نظرتان بسیار ساده تر از قبل خواهد بود. ساختار و طراحی میکروفون ها متفاوت است، اما به طور کلی در دو نوع داینامیک Dynamic و کندانسور Condensor طراحی می‌شود.

میکروفون‌های داینامیک (Dynamic)

اکثر میکروفون‌هایی که در استندآپ کمدی و یا برای خوانندگی در کنسرت‌ها استفاده می‌شود از نوع داینامیک است، زیرا این محصولات می‌توانند در محیط‌های پر سروصدا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند. اگر در حال مصاحبه با افراد در خیابان باشید یا در حال نوازنگی ساز در استریو، میکروفون داینامیک عملکرد بهتری برای شما خواهد داشت.

میکرفون داینامیک Razer Siren V2 Pro

ساختار میکروفون داینامیک بسیار ساده است. در داخل یک میدان مغناطیسی یک سیم پیج کوچک وجود داشته که به دیافراگمی متصل بوده که به هر نوع ارتعاش صدایی حساس می‌باشد. از آنجایی که امواج صوتی دیافراگم را حرکت می‌دهند، سیم‌ پیچ حرکت را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کرده که در ضبط صدا کمی خواهد کرد. میکروفون SEIREN V2 PRO و Shure SM58 از شرکت ریزر یکی از جذاب ترین سری های داینامیک به شمار می‌رود. برای محیط‌های استریویی و ضبط کاملا مناسب و جذاب خواهند بود.

میکروفون‌های خازنی (Condenser)

این میکروفون ها از صفحات خازنی به جای سیم پیچ و آهنربا استفاده می‌کنند. یکی از تفاوت‌های آنها با سری داینامیک این مورد است که در مقابله با ارتعاش‌ ضعیف تر، بسیار حساس تر هستند. میکروفون های داینامیک با بیس صدا سازگاری بهتری دارند ولی سری خازنی به خوبی آنها عمل نمی‌کند. لذا برای درک ظرافت بیشتر صدای میکروفون بهتر است از این محصولات استفاده کنید. از محبوب‌ترین محصولات با این طراحی می‌توان به SEIREN V2 X و SEIREN MINI از شرکت ریزر اشاره نمود.

میکرفون Condenser ریزر مدل Siren V2 X

میکروفون‌های نواری (Ribbon)

این نوع میکروفون‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اساس کار آنها کمی متفاوت است. یک نوار رسانا بین دو قطب الکترومغناطیسی آنها قرار داشته که به منبع صوتی شما پاسخ می‌دهد. این میکروفون ها از نظر فنی در دسته میکروفون های داینامیک قرار می‌گیرد. نسل‌های جدید ریبون نسبت به نسل‌های قدیمی محکم‌تر هستند و اغلب از مواد قوی تشکیل شده‌اند. البته نگهداری و استفاده از آنها شامل نکاتی نیز می‌باشد؛ برای مثال به علت وجود روبان ظریف مکانیکی، قراردهی این میکروفون‌ها جلوی آمپلی‌فایر گیتار توصیه نمی‌شود.

الگوهای قطبی آن ها دو طرفه بوده که برای ضبط همزمان از 2 منبع که در هر طرف میکروفون قرار گرفته است، مناسب خواهد بود. در مصاحبه‌های رادیویی که افراد رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، این نوع محصولات مناسب هستند. برای آواز و خوانندگی هم استفاده و کاربرد دارند و لحن متفاوتی را به شما نشان خواهند داد.

طراحی و ساختار میکرفون های نواری (Ribbon)

XLR یا USB

میکروفون های XLR همانطور که از نامشان پیداست از درگاه اتصال XLR بهره‌مند شده‌اند که نسبت به سری‌های USB گرانتر خواهند بود. این میکروفون‌ها برای ضبط با کیفیت صدا کاملا مناسب و ایده آل خواهند بود و اغلب برای اتصال به کامپیوتر نیازمند به خرید یک رابط صوتی مجزا هستند. میکروفون‌های USB برای ضبط پادکست و امور معمولی مناسب ترند. دلیل ارزان‌بودن میکروفون‌های USB این است که آن دارای یک مبدل داخلی آنالوگ به دیجیتال ADC بوده که برای سطحی از صدا که به آن وارد می‌شود، تنظیم نخواهند شد. در  هر صورت قیمت آنها مناسب تر بوده و اغلب کاربران آن را انتخاب می‌کنند. XLR ها دارای یک ADC نیستند که یک مرحله خروجی آنالوگ روی پایه‌های 2 و 3 کانکتور XLR متعادل شده و نویز ایجاد شده را از بین خواهند برد.

الگو قطبی میکروفون

حال پس از مشخص شدن نوع میکروفون مورد نظر خود می‌توانید در خصوص الگو قطبی مورد نظر خود تصمیم بگیرید. الگو قطبی مشخص می‌کند که میکروفون شما برای ضبط چه چیزی مناسب تر است، مثلا می‌خواهد صدا را از فاصله نزدیک خود لزوما دریافت کند یا صدا را از محیط اطراف خود بگیرد. این نمودارهای جهت‌دهی، الگوهای قطبی نامیده می‌شوند که الگوهای ضبط نیز نام دارند. شاید اسامی این الگوها کمی سخت و پیچیده به نظر برسد ولی روند کار آنها بسیار ساده و جذاب خواهد بود.

یکی از این الگوهای مرسوم کاردیوئید (cardioid) نام دارد و از یک کلمه لاتین ریشه گرفته و به معنا ظاهری قلبی می‌باشد. لذا این میکروفون ها صدا را از حاشیه ای به شکل قلب دریافت می‌کنند. الگوی دیگر همه جهته (omnidirectional) است که صدا را از تمامی جهت ها دریافت می‌کند. موارد دیگری نظیر سوپرکاردیوئید (super-cardioid) و دو جهته (bidirectional) نیز وجود دارد که از نظر اسم گذاری آنها می توان نوع کاربری آنها را حدس زد.

پاسخ فرکانسی میکروفون

در خصوص فرکانس میکروفون می‌توان به این امر اشاره کرد که تا چه حد می‌تواند سیگنال‌هایی که دریافت می‌کند را بازتولید نماید. میکروفون صدا را به طور کامل دریافت کرده و آن را به سیگنال الکتریونیکی تبدیل می‌کند که به دستگاه ریکوردر منتقل خواهد شد. برخی از ارتعاشات در مسیر به مشکل خورده و برخی دیگر هرگز به سیستم ضبط نهایی نخواهند رسید. اینکه چگونه میکروفون سیگنال صوتی را بازتولید می‌کند را تحت یک بازه فرکانسی در نظر گرفته می‌شود که می‌توان آن را مورد نقد و بررسی قرار داد.

نقد و بررسی حساسیت میکروفون

میزان حساسیت نیز یکی از معیارهای مهمی بوده که باید مورد بررسی قرار بگیرد. این متریک به شما می‌گوید که خروجی الکتریکی یک میکروفون که بر حسب میلی‌ولت یا dBV برای ورودی صوتی، بر حسب PA (پاسکال) یا dB (SPL) که معمولا در فرکانس 1 کیلوهرتز اندازه گیری می‌شود، چقدر خواهد بود. لذا هرچه حساسیت آن بیشتر باشد به این معناست نیازی به تقویت کننده‌ها نخواهید داشت.

چگونه کیفیت ضبط را بهبود ببخشید؟

یکی از موارد مهم محیطی است که ضبط صدا در آن انجام می‌شود. بهتر است اتاق شما از نظر آکوستیک صدا مورد بررسی قرار بگیرد. اگر عایق بندی صدا به درستی صورت بگیرد، صدای شما با کیفیت بهتری ضبط خواهد شد. اگر بودجه کافی برای خرید تجهیزات آکوستیک ندارید، می‌توانید یک محافظ عایق صدا را در اطراف پایه میکروفون قرار دهید.

دستگاه هایی برای تقویت کیفیت میکروفون

مزایای فیلتر پاپ و پایه شوک

فیلتر پاپ یک ابزار بسیار خوب برای بهبود صدا می‌باشد. این محصول فشار هوا که از سیگنال صوتی ناشی می‌شود را بهبود می بخشد. در نهایت بدون هیچ گونه صدای آزاردهنده و یا اغراق‌کننده گوش خراش، ضبط بهتری را داشته باشید. میکروفون‌های خازنی دارای فیلتر پاپ داخلی نیستند و ملزم به تهیه یک عدد از آنها هستید. برخی از میکروفون های داینامیک دارای فیلتر پاپ داخلی هستند. هر چند می توانید از یک فیلتر جداگامخ یا پوشش فومی استفاده کرده که روی توری می لغزد.

اکثر میکروفون های خازنی دارای پایه ضربه ای بوده که قادر است ارتعاش منتقل شده کمک نماید. میکروفون های داینامیک دستی نیز مجهز به یک پایه داخلی بوده که نیاز به خرید پایه ضربه گیر جداگانه را از بین خواهد برد. میکروفون های سبک استودیو، صرف نظر از نوع، اعم از داینامیک، کندانسور یا نواری، باید با پایه ضربه گیر برای بهترین ساختار ضبط استفاده گردند.

مزایای فیلتر پاپ و پایه شوک

اگر میکروفون داینامیک دارید، به دنبال خرید Cloudlifter باشید.

میکروفون هایی که میزان حساسیت آنها کم است، ممکن است به یک دستگاه کوچک نظیر Cloudlifter نیاز داشته باشند که می‌تواند کیفیت ضبط و سیگنال صوتی صدا را قبل از رسیدن به درگاه میکروفون بهبود ببخشند. این تمام نکاتی بود که قبل از خرید میکروفون نیاز بود بدانید و در نهایت تاکید می‌‎کنیم که میکروفون‌هایی با رابط USB برای کارکردن فقط به کامپیوتر نیاز دارند و گزینه ارزانی برای خرید هستند، هرچند موارد گفته شده فوق حرفه ای تر هستند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!