Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 16:24:30

راهنمای خرید ماوس گیمینگ (Gaming Mouse)

 

اغلب به شما توصیه می‌شود که برای تهیه ماوس گیمینگ سراغ یک برند خاص که ماوس‌های با کیفیت و گران قیمت تولید می‌کند، بروید. یک تصور و نظریه خاصی وجود دارد که انجام بازی‌های پیشرفته و جذاب که با نرخ فریم 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود با استفاده از ماوس‌های معمولی بی‌فایده است، مگر اینکه از ماوس نئون چشمک زن با تعداد زیادی دکمه تعبیه شده استفاده نمایید.

حال با این تفاسیر تفاوت بین ماوس های گیمینگ و ماوس های معمولی در چیست؟ یک ماوس گیمینگ تقریباً می تواند هر قابلیتی که یک ماوس معمولی دارد را انجام دهد. نکته اصلی این است که آنها در کنار وظایف عادی خود کار‌هایی مازاد نیز وظایف اصلی خود نیز انجام خواهند داد.

ماوس گیمینگ در مقابل ماوس های معمولی

تفاوت اصلی بین یک ماوس گیمینگ و یک ماوس معمولی در دقت (DPI = نقطه بر اینچ) آن بوده که میزان حساسیت ماوس را اندازه گیری می‌کند. در حالی که یک ماوس معمولی ممکن است 1000 نقطه در اینچ، دقت داشته باشد، یک ماوس گیمینگ می تواند 4000 نقطه در اینچ یا حتی بیشتر از آن را از خود نشان دهد. علاوه بر این دارای دکمه‌های مخصوص بازی است تا بازی‌ها را با لذت و دقت بیشتری انجام دهید.

تصمیم گیری در مورد ارزش و قیمت یک ماوس گیمینگ به تعداد این قابلیت های خاص و ظرافت طراحی ماوس بستگی دارد. مسلما تا زمانی که ندانید ماوس‌های گیمینگ چه قابلیت های فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورند، نمی توانید تفاوت آن‌ها را کامل درک کنید.

راهنمای خرید ماوس گیمینگ

دوام بالا و طراحی ارگونومیک

ماوس گیمینگ باید طوری ساخته شود که دوام بالایی داشته باشد. ناگفته نماند شما باید به طور قطع در مورد مدل خاص مورد نظرتان بسیار تحقیق کنید. می توان آنها در انواع اشکال عجیب و غریب طراحی کرد که با طراحی سنتی و قدیمی ماوس‌ها کاملا متفاوت است و برخی از رویکردی ارگونومیک دارند که استفاده ساده و استانداردی را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد. معمولا ساختار این محصولات به گونه ای است که احساس راحتی و سادگی را به دستان شما بدهد تا هیچگونه سختی در استفاده از آن نداشته باشید.

از آنجایی که شکل ها و برجستگی های کوچک انگشتان متفاوت است، قبل از خرید نظرات کاربرانی که محصول مورد نظر شما را تهیه کرده‌اند را بررسی کرده تا انتخاب بهتری داشته باشید. حتما دقت کنید که ماوس شما از دوام و کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد تا برای استفاده طولانی مدت دچار مشکل نشود، زیرا برای خرید یک ماوس جدید باید هزینه زیادی را متحمل شوید.

محدوده دقت DPI (نقطه بر اینچ)

DPI ماوس نشان دقت محدوده دقت قابل پشتیبانی بوده که با واحد اندازه گیری نقطه در اینچ نشان داده می‌شود. به طور کلی مقدار نقاطی است که ماوس شما می تواند حرکت بین آنها را در یک اینچ ثبت کند. اگر ماوس شما دارای DPI 2000 باشد، حرکت بین 2000 نقطه مختلف را در یک اینچ تشخیص می‌دهد. این عملکرد بالا می‌تواند در هنگام بازی‌ها حرکات حتی کوچکتر و ظریف تر را تشخیص و انجام دهد و در مقابل واکنش شما بسیار پاسخگو تر باشد و قدرت عملکرد شما را به طور قطع افزایش خواهد یافت.

دکمه های ماوس

اکثر ماوس های‌گیمینگ چند دکمه اضافی دارند. این کلیدهای اضافی را می‌توان برنامه ریزی کرد و به شما این امکان را می‌دهد بدون حرکت دست، ورودی‌های بیشتری ایجاد کنید. در هنگام بازی ها، به شما کمک می کند که بیشتر به دست‌های خود استراحت داده و به ندرت مجبور می شوید به کلیدهای دیگر بروید. برخی از مدل ها دارای 10 دکمه یا بیشتر هستند.

در اغلب ماوس‌های گیمینگ علاوه بر تخصیص دستورات مستقیم به دکمه‌های کناری، می‌توانید ماکروها را نیز تنظیم کنید. ماکرو‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با فشار دادن یک دکمه مجموعه‌ای از رویدادها مانند کلیک ماوس، فشار دادن کلید و تاخیر را به سرعت انجام دهید.

به عنوان مثال، ماکروها را می توان برای اجرای حملات ترکیبی در بازی‌هایی مانند Tekken 7 مورد استفاده قرار داد. می‌توانید دنباله‌ای از اقدامات را ضبط کنید و آنها را به یک دکمه اختصاص دهید تا مجبور نباشید همه کلیدهای میانبر را به خاطر بسپارید.

در بازی‌های از نوع تیراندازی نظیر Call Of Duty، ماکروها را می توان برای شلیک سریع استفاده کرد که منجر به برتری شما نسبت به حریف می شود. اگر اهل بازی های رقابتی هستید، قبل از پیکربندی دکمه‌های کناری، بهتر است که قوانین بازی را بدانید. علت این امر این است که در بازی‌هایی مانند Fortnite، استفاده از ماکروها تقلب محسوب می‌شود و می‌‎تواند شما را تحریم کند. اکثر گیمرها از دکمه های جانبی اضافی برای انجام برخی از اقدامات زیر استفاده می کنند:

  • تعویض سریع اسلحه
  • حملات سریع
  • بارگذاری مجدد
  • پرتاب نارنجک
  • بهبودی/تقویت سلامتی
  • فعال کردن چت صوتی
  • تنظیم زوایای دوربین
  • خمیده شدن
  • گرفتن موقعیت
  • تکیه دادن
  • سریع تر دویدن
  • مخفی شدن
  • سر خوردن زیر اجسام
  • نگاه کردن به داخل/بیرون
  • پریدن
راهنمای خرید Gaming Mouse

نرخ نظرسنجی (Polling Rate)

Polling Rate یک شاخص برای نمایش و ارسال موقعیت قرارگیری ماوس در کامپیوتر است و واحد اندازه‌گیری آن هرتز (Hz) می‌باشد. اگر نرخ نظرسنجی پایین باشد، نشان دهنده ضعف ماوس در نمایش تغییرات مکانی آن به سیستم می‌باشد و منجر به تاخیر در عمکرد و ایجاد تداخل خواهد شد. این متریک ارتباطی با دقت ماوس نخواهد داشت.

زیبایی شناسی (Aesthetics)

بسیاری از ماوس‌های گیمینگ با ماوس استاندارد شما از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی دارند. این جزء حیاتی ماوس گیمینگ نیست، اما اگر در حال اسمبل کردن یک کامپیوتر مخصوص بازی با نمایشگرهای LCD منطبق بر روی کیبورد و ماوس، هدست و سایر اجزا هستید، ماوس بازی متناسب با طراحی زیبا، امتیاز بزرگی خواهد بود.

قابلیت سفارشی سازی

این محصولات خوب و خوش ساخت باید ابزارهایی را در اختیار شما قرار دهد که برای متناسب با نیاز و نحوه بازی شما، قابلیت سفارشی سازی داشته باشد. دکمه‌های اضافی ماوس‌های بازی واقعاً امکانات جالبی را برای کلیدهای شما باز می‌کنند. اگر می خواهید عملکرد بهتری داشته باشید وجود این گزینه‌ها، واقعا مهم است. نرم افزاری که با این کار سروکار دارد بسته به شرکت سازنده متفاوت خواهد بود.

منبع 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!