Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:31:24

همه چیز در خصوص مودم روتر فیبر نوری (FOM)

 

یک مودم روتر فیبر نوری، به عنوان یک رابط اتصال بین دستگاه های الکترونیکی و شبکه اینترنت است. از عمده تفاوت های این مودم ها با مودم های ADSL/VDSL، تفاوت در انتقال سیگنال بوده که به کمک کابل های مسی انجام نمی شود. بدین صورت از یک شبکه کابل فیبر نوری برای انتقال سیگنال استفاده شده و سیگنال های ارتباطی الکترونیکی از طریق یک شبکه فیبر نوری تبدیل خواهند شد.  مودم های فیبر نوری در سیستم های شبکه ارتباطات، سیستم های ارتباطی بین شبکه ای و ... استفاده می شوند. از آنجایی که استفاده از این محصولات به طور روزمره در حال افزایش است، بهتر است قبل از خرید و تهیه آن در خصوص مشخصات کلی این مودم ها اطلاعات مهمی را داشته باشید.

مودم روتر فیبر نوری چگونه کار می کند؟

روند کار این مودم ها بسیار ساده بوده و بدین صورت است که سیگنال را از طریق کابل فیبر نوری به مودم ها منتقل کرده و مودم سیگنال اینترنت را به داده های الکترونیکی باز می گرداند. این انتقال به صورت یک گیربکس فوق دوبلکس انجام می شود و داده ها را می توان از منبع اینترنتی به دستگاه الکترونیکی و ... منتقل نمود. این مودم ها با توجه به پروتکل انتقال داده دسته بندی های مختلفی داشته که در خصوص آن صحبت خواهیم نمود.

یک مودم فیبر نوری دارای یک ویژگی خاص برای مهار سرعت بالای شبکه فیبر نوری (Fiber-To-The-Home یا FTTH) از ISP یا سیستم ارائه دهنده اینترنت است. به نوعی مودم روتر شما مستقیما به کابل فیبر نوری متصل نمی شود بلکه به یک پایانه شبکه نوری (ONT = Optical Network Terminal) متصل شده که سیگنال های فیبر نوری را به اترنت تبدیل می کند.

البته مودم های فیبر نوری (Optical Network Unit) ONU نیز قابل دسترسی هستند. تفاوت این مودم ها با ONT در استاندارد های آنهاست. مودم ONT به نوعی یک ترمینال شبکه فیبر نوری در استاندارد ITU بوده ولی ONU در استاندارد IEEE می باشد. عملا این دو اصطلاح به یک مودم اشاره دارند ولی از مودم ONU برای اینترنت ورودی یک ساختمان استفاده شده و مودم های ONT درون ساختمانی به مودم های ONU متصل می شوند.

همه چیز در خصوص مودم روتر فیبر نوری (FOM)

مهم ترین مزایای استفاده از مودم های فیبر نوری

دلایل متعددی وجود داشته که منجر به محبوبیت بیشتر آنها نسبت به مودم های DSL است. تداخل الکترومغناطیس در این دستگاه ها ممکن نبوده و در برابر از دست دادن اطلاعات مصون است؛ لذا کاربر داده ها را بدون وقفه دریافت می کند.

با انتقال تک پورتال یا چند پورتال سازگار است و با توجه به انتقال بی وقفه داده ها، می توانید برای ارتباطات تلفنی از راه دور نیز از آن استفاده کنید و به صورت شفاف سیگنال های صوتی را دریافت نمایید. اما مهم ترین ویژگی این مودم ها را می توان به سرعت بالای آنها اختصاص داد. مودم روتر فیبر نوری به عنوان رسانه انتقال، سرعت انتقال بالاتری نسبت به شبکه های کابلی عمومی خواهد داشت. همچنین تحت تاثیر نوسانات شدید آب و هوا قرار نخواهند گرفت.

به طور معمول از رابط کاربری گرافیکی مناسب بهره برده و ویژگی های متعددی مانند حفاظت از مسیر فیبر، رابط و کنترل از طریق منو، کنترل مانیتورینگ سراسری داشته که امکان مدیریت هوشمند و قوی دستگاه را فراهم می کند. همچنین برای بررسی لینک ارتباطی این مودم ها از تکنیک تست NDT یا تکنیک نفوذ ناپذیر BERT استفاده می شود. این روش از بسته شدن سیستم ها در زمان کار جلوگیری خواهد کرد. از خطوط رمزگزاری شده پشتیبانی کرده و نقض دوقطبی را پشت سر می گذارد. تاخیر ها را به حداکثر رسانده و پهنای باند زیادی را حتی برای تماس های VOIP، کنفرانس ویدئویی، بایگانی فایل های حجیم و ... ارائه می دهند.

کاربردهای پیشرفته این مودم ها

امروزه کاربرد مودم های فیبر نوری بیشتر از قبل شده و در سیستم های شبکه ارتباطی داده، سیستم های ارتباطی بین شبکه و ... استفاده می شود. برای گسترش شبکه در شهرها مناسب بوده و می تواند تا مسافتی حدود 100 کیلومتر افزایش برد داشته باشد، بدون اینکه سرعت و قدرت سیگنال آسیب ببیند. لذا برای امور دولتی و حساس کاملا کاربردی خواهند بود. در اینترنت درون منزل، اینترنت اشیا، رمزنگاری، اتصال و همگام سازی دستگاه با سرعت بالا و یکپارچه سازی سیستم شبکه عمومی و خصوصی و... از این تکنولوژی استفاده می شود.

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و به دنبال گسترش شبکه خود می باشید، انتخاب یک شبکه ترکیبی ممکن است بسیار مفید و کارساز باشد، زیرا شبکه قدیمی شما حفظ شده و می تواند به فیبر نوری متصل گردد. این روند باعث افزایش سرعت، قدرت سیگنال و افزایش فاصله انتقال گردد و از لحاظ هزینه ای نیز مقرون به صرفه است. شما می توانید بهترین مودم های فیبر نوری را از سایت یاس ارتباط خریداری نمایید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!