Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:42:51

خرید از چه وب سایتی قابل اطمینان است؟(بخش اول)

 

حتما برای شما پیش آمده که روی یک سایت قصد خرید داشتید اما مطمئن نبودید که این سایت تا چه  اندازه معتبر هست. اغلب وقتی قصد خرید از سامانه های اینترنتی مثل وب سایت ها و نرم افزارها رو داریم، اولین سوالی که برامون ایجاد میشه این هست که تا چه حد میتوان از اعتبار این سامانه ها مطمئن بود. در مقاله پیش رو یکی از مطمئن ترین  و بهترین روش های احراز هویت این سامانه های اینترنتی را برای شما شرح می دهیم تا بتوانید خریدی مطمئن در بستر اینترنت داشته باشید.

خرید اینترنتی از وب سایت با نماد اعتماد الکترونیک

 

اینترنت در چند دهه اخیر به گونه ای زندگی ما انسانها را تحت تاثیر قرار داده که امروزه خیلی از افراد ترجیح می دهند بجای صرف وقت و هزینه، برای تهیه مایحتاج خود، در خانه بمانند و ملزومات خود را از طریق اینترنت تهیه کنند. با اینکه فروشگاههای اینترنتی در این ایام کرونا کمک زیادی به ما کردند تا در خانه بمانیم و بدون این که سلامت خود را به خطر بیاندازیم مایحتاج خود را به روش غیر حضوری و آنلاین تهیه کنیم؛ با این حال در این بین افرادی هم بودند و هستند که به هنگام خرید اینترنتی محصولات و خدمات، در دام سایت ها و نرم افزارهای نامعتبر افتاده اند. در واقع با اینکه پرداخت انجام دادند اما محصول و یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت نکرده و متضرر شدند، و یا محصولی بی کیفیت و متفاوت از آنچه که در اینترنت تبلیغ شده دریافت کردند. اگر شما هم جزء این افراد بودید، قبل از اینکه تصمیم بگیرید که دیگر هیچ گاه به گرفتن خدمات و محصولات اینترنتی اعتماد نکنید، بهتر است که این مقاله را بخوانید.

enamad

از زمانی که تعداد سامانه های خرید اینترنتی در ایران بسیار زیاد شد، دولت بر این شد که سامانه هایی برای نظارت بر این وب سایت ها و نرم افزارها راه اندازی کند که اعتبار این وب سایت ها و گرداننده آنها را بسنجد و به مردم گزارشی از هویت و عملکرد این کسب و کارها ارائه دهد که آنها بتوانند خریدی مطمئن بر بستر اینترنت داشته باشند. 

سامانه های نظارتی بر کسب و کارهای اینترتی

در حال حاضر دو سامانه در کشور وجود دارند که به رسانه های دیجیتال چون نرم افزارها و وب سایتها نماد الکترونیک می دهند: نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ساماندهی پایگاه های اینترنتی. در این مقاله نماد اعتماد الکترونیک و نحوه استفاده از آن را برای شما شرح خواهیم داد و در مقاله ای دیگر به بررسی نماد سامان دهی پایگاه های اینترنتی و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت. 

enamad7

آیا گرفتن نماد اعتماد الکترونیک بر هر سامانه اینترنتی واجب است؟

لازم است بدانید که گرفتن نماد اعتماد الکترونیک برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی واجب است مگر اینکه محتوای وب سایت و یا نرم افزار شما تجاری نباشد(محتوایی غیر از ارائه خدمات و یا کالا داشته باشد).

عکس نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک و مزایا آن برای شما

نماد الکترونیک اعتماد از سال 2007 در ایران پدید آمد و هدف آن  نظارت بر محتوای وب سایت های تجاری ایرانی می باشد. طبق تحقیقات اخیر در زمینه بازاریابی اینترنتی،  تایید کسب و کارهای اینترنتی از طریق مرکزی ثالث باعث اعتماد بیشتر خریداران به این کسب و کارها شده است. در صورتی که یک کسب و کار اینترنتی این نماد را داشته باشد، مشتریان می توانند در صورت دیدن تخلف و یا نارضایتی از خدمات و محصول ارائه شده، از طریق وب سایت نماد اعتماد الکترونیک شکایات خود را ثبت کنند.

چطور نماد اعتماد الکترونیکی به خرید ایمن اینترنتی کمک می کند؟

نماد اعتماد الکترونیک در واقع با هدف قانونمند کردن بستر اینترنت برای ارائه خدمات و کالا به مشتری ها  ایجاد شده است. این نماد تنها از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به متقاضیان ارائه می شود و در راستای احراز هویت کسب و کارهای اینترنتی به وب سایت ها و نرم افزارها  اعطا می گردد. در واقع کسب و کار اینترنتی بعد از ایجاد سامانه اینترنتی خود برای ارائه خدمات و کالا، می بایست ابتدا از طریق این وب سایت، مدارک لازم مانند  "مجوز کسب از مراجع ذیصلاح" ، احراز ایمیل، تلفن، آدرس کسب و کار، و موارد دیگری را بارگزاری کنند. بعد از تکمیل این مراحل، بررسی فیزیکی مدارک  از طریق صندوق پستی انجام می شود. همچنین در طی این مراحل از متقاضی تعهد محضری نیز گرفته می شود. بعد از طی تمامی مراحل و تایید، نماد اعتماد الکترونیک به آن وب سایت داده می شود که اغلب در پایین صفحه وب سایت ها( گاها در بالای صفحه نیز بارگزاری می شود) و در کنار سایر نمادهای قانونی دیگر که در مقالات بعدی به آنها نیز اشاره خواهیم کرد؛ دیده می شود.

چگونه از داشتن نماد اعتماد الکترونیک مطمئن شویم؟

قبل از اینکه بابت کالا و یا خدماتی بر بستر اینترنت پولی پرداخت کنید و یا اطلاعاتی اعم از شماره کارت، شماره تلفن و .... را ثبت کنید، حتما از وجود این نماد اطمینان حاصل کنید. بعد از اینکه نماد را رویت کردید با کلیک بر آن باید صفحه وب سایت اصلی این نماد( که آدرس آن در آخر مقاله نیز آمده) برای شما باز شود که در آنجا اطلاعات کافی درباره وب سایت تجاری مورد نظر به شما داده می شود. از طریق صفحه باز شده شما می توانید بررسی کنید که این وب سایت تاچه حد برای خرید و اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه شما قابل اعتماد است و اینکه کدام فعالیت آنها در بستر قوانین کشور صورت می گیرد. دقت داشته باشید که اگر بر روی عکس کلیک کردید و سایت enamad.ir باز نشد و یا فقط یک عکس برای شما باز شده باشد، می توان دریافت که آن وب سایت لوگوی نماد اعتماد الکترونیک را به منظور گمراه کردن افراد گذاشته و درصورتی که شما در آن بستر ثبت نام یا خریدی داشته باشید، تمام مسئولیت قانونی آن با خود شما خواهد بود و شکایت از طریق وب سایت رسمی این نماد امکان پذیر نخواهد بود.

خرید اینترنتی از وب سایت با نماد اعتماد الکترونیک

 

 

بطور مثال، در پایین صفحات یاس ارتباط این نماد وجود دارد که می توانید بر آن کیک کرده تا سایت enamad برای شما باز شود و اطلاعاتی از وب سایت یاس ارتباط از  جمله، شخص صاحب امتیاز این وب سایت، تاریخ اعطا  enamad و تاریخ انقضا enamad،  مغایرت از دستورالعمل ها، سوابق پاسخ گویی به شکایات و سابقه فعالیت شرکت را مشاهده کنید. همچنین می توانید در همان صفحه شکایات، نظر خود و یا گزارش تخلف از وب سایت مد نظر را ارائه کنید.

نماد اعتماد الکترونیک 

نماد اعتماد الکترونیک

 

نماد اعتماد الکترونیک

 

انواع نماد اعتماد الکترونیک

نماد الکترونیک موقت

برای گرفتن این  نماد، کافیست که وب سایت مورد نظر حداقل معیارهای مورد نظر این سامانه و چارچوب اولیه تعیین شده را بر روی وب سایت خود پیاده سازی و رعایت کرده باشد.

نماد دائم تک ستاره

این نماد صرفا بعد از گرفتن نماد الکترونیک موقت اعطا می گردد و سایت های تجاری را ملزم به رعایت برخی نکات می کند. بعد از پیاده سازی و تائید، این نماد نیز اعطا می شود.

نماد دائم دو ستاره

ارزیابی های انجام شده برای گرفتن این نماد تفاوت چندانی با نماد دائم تک ستاره ندارد، اما علاوه بر آنها، ملزم به نصب گواهی SSI بر بستر تجاری اینترنتی خود می شود.

در مرحله نماد دائم دو ستاره، یکی از اقدامات برای بالاتر رفتن امنیت سایت، استفاده از پروتکل https می باشد که امنیت بیشتری برای محتوی وبسایت ایجاد می کند.

دقت داشته باشید که نماد اعتماد الکترونیک متنوع می باشد و هر وب سایت برای زیبایی، نمادی که مد نظر دارد را بارگزاری می کند. درنتیجه از روی شکل نماد نمی توان به اعتبار وب سایت پی برد و حتما باید بر آن نماد کلیک شده تا به وب سایت رسمی نماد اعتماد الکترونیک انتقال داده شوید و از آنجا عملکرد وبسایت را بررسی کنید. برخی از نمادهای مورد استفاده بشکل زیر هستند:

لوگو نماد اعتماد الکترونیکلوگو نماد اعتماد الکترونیکلوگو نماد اعتماد الکترونیک

از همان ابتدا هر وب سایتی که اقدام به اخذ نماد می کند و فرم های آنلاین را پر می کند، سه بخش مختلف از فعالیت های وب سایت مورد بررسی کارشناسان ذی ربط  قرار می گیرد:

محتوی سایت

اطلاعات و محتوی وارد شده در یک وب سایت، نوع کسب و کار، نوع خدمات و کالای ارائه شده، مجوز کالاهای ارائه شده و قانونی بودن فعالیت مورد انجام بر روی وب سایت؛ که همگی در قالب محتوی سایت نام برده می شوند؛ مورد بررسی کارشناسان امر قرار می گیرد.

مشخصات کالا و خدمات

تمامی محتوی مندرج مرتبط با کالا اعم از مشخصات فنی و قیمت و هزینه های فروش کالا و نحوه سفارش دهی بررسی خواهند شد. در طی این روند، وب سایت های تجاری مجاب می شوند که بعد از گرفتن سفارش کالا از مشتری، قبل از اینکه آنها را به صفحه خرید منتقل کنند، باید فاکتور خرید را به مشتری نمایش داده و در صورت تایید مشتری خرید انجام شود و بعد از خرید حتما کد پیگیری سفارش به مشتری داده شود تا بتواند درصورت ایجاد هرگونه اختلال در مراحل دریافت خدمات و یا کالا، پیگیری داشته باشد.

بررسی استانداردها در صفحات

از استاندارهایی که برای ساخت یک وب سایت تجاری مورد بررسی قرار می گیرد، داشتن اطلاعات و یا صفحات مجزا از شرکت و یا فروشگاه، اطلاعات هویتی مالک  و همچنین راه های ارتباطی با آن مجموعه روی وب سایت قرار بگیرد. قالبا این اطلاعات در برگه هایی تحت عنوان “درباره ما” ، “راههای ارتباطی” و یا “تماس با ما” در وب سایت ها درج می شوند.

جمع بندی مطالب نماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک در پایین صفحات وب سایت یا در بالای صفحات (حداقل در یک صفحه؛ و اغلب در پایین صفحات و در تمامی برگه ها دیده می شود) موجود باشد.

پس از رویت نماد، روی آن کلیک کرده تا به سامانه enamad  بروید و در آنجا مشخصات آن وب سایت را مطالعه کنید.

اگر در وضعیت "بررسی" و یا "تعلیق" بود، حتما احتیاط و تحقیق بیشتری برای خرید از آن سامانه داشته باشید.

درصورتی که با کلیک بر روی عکس، به صفحه enamad.ir منتقل نشوید و اطلاعات آن وب سایت نشان داده نشد، و یا آن نماد فقط بصورت عکس بارگزاری شده باشد؛ احتمالا لازم است درباره خریدتان از آن وب سایت تجدید نظر کنید!

برای مشاهده بخش دوم این مقاله(نماد ساماندهی) کلیک کنید برای مشاهده وب سایت نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!