Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:32:24

کورسیر: حافظه های DDR5 به خنک کننده های بهتری نیاز خواهند داشت!

 

تامین کنندگان قدرتمند و بزرگ ماژول های حافظه مانند کورسیر (Corsair) چندی پیش حافظه های DDR5 خود را معرفی کرده اند که این حافظه دارای نرخ انتقال داده بی سابقه ای هستند بطوری که این نرخ انتقال داده از MT/s 6400 (یک مگا انتقال در ثانیه) شروع می شود و تا MT/s 12600 افزایش می یابد. کورسیر این هفته اعلام کرد چنین سرعت های بالایی؛ که تا حد زیاد توسط آی سی های مدیریت توانِ بُرد(PMIC) و ماژول های تنظیم ولتاژ (VRM) فعال می شوند؛ به خنک کننده های مرغوبی نیاز دارند.پیش از آن که به جزئیات خبر بالا بپردازیم، بهتر است با شرکت کورسیر و همینطور حافظه های DDR5 کمی بیشتر آشنا شویم.

آشنایی بیشتر با برند کورسیر (Corsair)

کورسیر یک برند توسعه دهنده و تولید کننده تجهیزات کامپیوتری قدرتمند برای گیمر ها و علاقمندان به کامپیوتر است که حدود 25 سال از فعالیت حرفه ای آن می گذرد. از قطعات کامپیوتری و لوازم جانبی گرفته تا تجهیزات پخش مستقیم و روشنایی هوشمند محیط، کورسیر یک مجموعه کامل از محصولات  قدرتمند و حرفه ای را ارائه می دهد.محصولات اصلی شرکت کورسیر شامل کیس کامپیوتر، رم، کامپیوترهای آماده، کیبورد و ماوس، خنک کننده کامپیوتر، هدست و ... می باشد.

حافظه رم DDR5 چه نوع حافظه هایی هستند؟

حافظه های DDR5 از جدیدترین نسل حافظه های رم (Ram) می باشد که عملکرد بسیار بهتری نسبت به ماژول های DDR4 داشته و همچنین مصرف برق کمتری دارند. از طرفی پهنای باند حافظه های DDR5 نسبت به DDR4، تا 1.36 افزایش می یابد. محدوده فرکانس حافظه های DDR5 حدود MT/s 6400 بوده که ممکن است از طریق اورکلاک بیشتر نیز بشود. این حافظه ها با ولتاژ 1.1 ولت نسبت به حافظه نسل قبلی خود، مصرف برق کمتری دارند.

DDR5 با قدرتی خارق العاده، نیازمند به خنک کننده های قوی می باشد!

جورج ماکریس، مدیر بازاریابی DIY در شرکت کورسیر می گوید: ممکن است حافظه DDR5 در هنگام فعالیت بیشتر از حافظه های DDR4 گرم شوند زیرا طراحی این ماژول ها به گونه ایست که تنظیم ولتاژ را از خود مادربرد برداشته و روی خود ماژول قرار می دهند، بنابراین گرمای بیشتری تولید می شود.

سال هاست که متخصصان زیادی وجود دستگاه های پخش کننده حرارت را برای بیشتر ماژول های DDR3 و DDR4، حتی برای رایانه های درجه یک و قدرتمند، غیر ضروری می دانستند. اما امروزه با وجود ماژول های DDR5، ممکن است همه چیز تغییر کند زیرا این ماژول ها بسیار پیچیده تر هستند. کورسیر می‌گوید سیستم های خنک کننده ای که در آینده ساخته می شوند، این رم ها را خنک تر می سازند.

حافظه های DDR5 به خنک کننده های بهتری نیاز دارند

حافظه های DDR5 برای پشتیبانی از فعالیت های کامپیوتری حرفه ای با عملکرد بالا، برای سال های آینده توسعه یافته است. این مقیاس ها نرخ انتقال داده را با ویژگی های ساختاری گوناگون این حافظه ها تطبیق می دهد که به سازندگان DRAM اجازه می دهد تراشه های DDR5-12600 با استاندارد JEDEC در آینده تولید کنند. با این وجود به نظر نمی رسد که هیچ سازنده ای قصد داشته باشد در سال 2021 یا 2022، آی سی های DDR5-10000 یا DDR5-12600 DRAM بسازد. تولیدکنندگان باید تراشه های توانمندی را انتخاب کرده، ولتاژ آنها را فراتر از حد معمول 1.1 ولت افزایش دهند و از ارائه حافظه با کیفیت اطمینان حاصل کنند. (مقاله راهنمای خرید ما در خصوص راهنمای خرید حافظه رم را از دست ندهید.)

چرا حافظه های DDR5 به خنک کننده خوب نیاز دارند؟؟

از آنجا که ماژول های DDR5 قابلیت PMIC و VRM مخصوص به خود را دارند، تولیدکنندگان این ماژول ها می توانند راه حل های نسبتاً مناسبی را ارائه دهند که اجازه می دهد این حافظه ها اورکلاک شوند. به عنوان مثال، Adata در حال بررسی ولتاژ 1.6 ولت برای ماژول های DIMM دامنه دار خود است (ما فقط می توانیم متعجب باشیم که چگونه کنترل کننده های حافظه ی CPU که با استفاده از فن آوری های پردازشی کلاس 5 نانومتری یا 7 نانومتری تولید می شوند، چنین ولتاژ سیگنالی را کنترل می کنند، که 45 درصد افزایش نسبت به استاندارد 1.1 ولت داشته است.). چنین ولتاژ شدیدی بدیهی است که تراشه های حافظه را بسیار داغ می کند. علاوه بر این، اجزای PMIC و VRM نیز باید خنک شوند. بنابراین، ماژول های DDR5 (حداقل بهترین ماژول های RAM) ممکن است به خنک کننده بهتری نسبت به حافظه های DDR4 نیاز داشته باشند.

کورسیر که تجربه زیادی در طراحی سیستم های خنک کننده پیچیده و حرفه ای برای ماژول های حافظه غالب خود دارد که نه تنها خود تراشه های DRAM را مستقیماً خنک می کند، بلکه می تواند PCB ماژول را که دارای لایه های خاصی نیز می باشد را هم خنک کند. به همین جهت کورسیر مطمئن است که برای ماژول های DDR5 نیز خنک کننده های حرارتی جامع و حرفه ای ارائه می دهد.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!