روش های تست کارت گرافیک

روش های تست کارت گرافیک

نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2022-05-14 17:58:16

روش های تست کارت گرافیک

 

پشت هر بررسی و تست کارت گرافیکی که انجام دهیم، یک تست آزمایشگاهی دقیق وجود دارد که ارقام و تحلیل های بدست آمده را بدست می دهند. کارت های ویدیویی یا کارتهای گرافیک و یا پردازنده های گرافیکی. هرچه آنها را بخوانید، نقش مهم و غیر قابل انکاری برای گیمرها ایفا می کنند. اما در حین خرید کارت های ویدئویی، بسیار مهم است که عملکردی متناسب با هزینه پرداخت شده را تجربه کنید.

در اینجا انواع مختلف بنچمارک ها برای بررسی کیفی و کمی کارت های گرافیک را توضیح می دهیم. در مقاله اصلی، روش های تست گرافیک با بازی های مختلف معروف نیز آورده شده است. اما به علت اینکه از حوصله این متن خارج می باشد، فقط به بررسی بنچمارک ها و روش های دیگر تست اکتفا کرده ایم.

والپیپر کارت گرافیک

 

با وجود تعداد زیادی کارت گرافیک برای انتخاب ، باید اطمینان حاصل کنیم که آزمایش ما با هر یک از آنها که بررسی می کنیم سازگار باشد. به همین دلیل، ما از معیارهای استاندارد برای آزمایش کارت های ویدیو استفاده خواهیم کرد، برخی از تست ها طوری طراحی شدند که برای رسیدن به هدفی معین، مولفه های مختلف یک کارت گرافیک را تک به تک بررسی می کنند. ابزارهای دیگر آزمایش، بررسی نسبت به نمره هایی مانند AAA است که کمپانی تولید کننده برای مشخصات مختلف کالا در نظر می گیرند. این تست ها میزان صحت این مقادیر را بررسی می کنند.

در آخر مقاله به معانی اصطلاحات تخصصی مورد استفاده در این مقاله که عموما در بررسی تخصصی کارت گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده است.

سیستم برای تست کارت گرافیک

تمام کارتهای گرافیکی که در این مقاله تست شدند بر روی یک رایانه شخصی دسکتاپ ویندوز 10 آزمایش شده اند. نسخه 2020 این رایانه به مادربرد ایسوس ROG Maximus XII Hero Wi-Fi،  پردازنده Intel Core i9-10900K ، رم G.Skill TridentZ ، اس اس دی 2 ترابایتی سامسونگ  870 QVO  و منبع تغذیه Thermaltake Toughpower Grand 1.050 مجهز شده است.

ما از این بستر آزمون برای اجرای انواع تست های ترکیبی (که استرس های گرافیکی یا فرایندهای بازی را شبیه سازی می کنند) و همچنین معیارهای واقعی درون بازی که نتایج را در فریم ریت ها یا امتیازات خاص بازی گزارش می کنند، استفاده می کنیم. ویندوز 10 همیشه بروز می شود و ما از آخرین نسخه سازگار درایور گرافیک توصیه شده توسط سازنده کارت مورد آزمایش، استفاده می کنیم.

بنچمارک های ترکیبی

UL 3DMark UL 3DMark UL 3DMark

توسعه دهندگان این تست کارت گرافیک، آن را تستی واقعی برای گیمرها می شناسند. 3DMark توسط آزمایشگاه های Underwriters '(UL) توسعه یافته است. این تست متشکل از خرده آزمون هایی برای آزمایش رده های مختلف کارت گرافیکی می باشد.

خرده آزمون 3DMark Fire Strike Ultra اولین آزمایشی است که برای تست کارت گرافیک ها در این بررسی استفاده شده اند. و بررسی قدرت کارت گرافیک ها در زمان فشار در یک رزولوشن 4K در این روش مد نظر می باشد. Fire Strike Ultra  نیاز به مانیتور 4K برای راه ندازی ندارد، اما اما حداقل به کارت گرافیکی با حداقل حافظه 3 گیگابایت نیاز خواهد داشت.

بنچمارک 3dmark کارت گرافیک

خرده آزمایش بعدی 3DMark که مورد بررسی، Time Spy Extreme ، یک معیار برای بررسی DirectX 12 است که همچنین رزولوشن 4K را شبیه سازی می کند. Time Spy Extreme به کارت گرافیک با حداقل 4 گیگابایت VRAM نیاز دارد.

آخرین تست 3DMark، با نام Port Royal، بیشتر یک معیار برای بررسی عملکرد ویژه کارت می باشد. از این خرده آزمون برای یک هدف خاص استفاده می شود.

بنچمارک کارت گرافیک 3dmark

در پایان هر آزمون 3DMark ، به ما نمره کلی و یک امتیاز خرده گرافیکی داده می شود که هر کدام معمولاً هنگام تست کارت گرافیک ها با مقادیر بالای چند ده هزاری  می باشند. ما امتیاز این زیر تست ها را گزارش می دهیم که کارت ویدیو را از نظر سهم در انجام وظیفه جدا می کند. هرچه امتیاز بالاتر باشد، عملکرد گرافیکی کارت بهتر از بقیه می باشد. امتیازات بدست آمده  توسط 3DMark تنها در صورتی مفید خواهد بود که با امتیازات 3DMARK سخت افزار دیگری مقایسه بشود. این مقایسه هم حتی تا آنجا به کار خواهد آمد که امتیازات بدست آمده از تست ها و زیرتست های دو سخت افزار با یکدیگر برابر نشوند!

V-Ray و LuxMark

V-Ray یک آزمایش ساده است، اما یک آزمایش ضروری در عصر GPU های مدرن است. V-Ray محاسبه می کند که کارت به تا چه اندازه می تواند  مسیر پیاده سازی عملیات را با موفقیت طی کند. در واقع، یک روش نورافکنی می باشد که معمولاً برای رندر کردن سه بعدی و انیمیشن استفاده بکار می رود. عددی که در انتها می بینیم تعداد میلیون ها مسیر (mpath) است که در طول یک دقیقه بنچمارک رندر شده است.

بنچمارک های کارت گرافیک vray و luxmark

در عین حال LuxMark یک بنچمارک قدیمی است اما از نوع خوب انواع قدیمی خود می باشد. این بنچمارک آزمایش می کند که GPU چقدر می تواند موتورهای مبتنی بر OpenCL را اداره کند. OpenCL یک استاندارد قدیمی می باشد، اما به هر دلیلی هنوز "استاندارد" محسوب می شود. LuxMark به عنوان یک مقدار در خلا اندازه گیری می شود: تنها چیزی که می توانید امتیاز LuxMark را با آن مقایسه کنید ، خود آن است!

آزمایش گرافیک سیستم گیمینگ

 

آزمون بنچمارک Luxmark

FurMark FurMark FurMark

FurMark یکی دیگر از معیارهای قدیمی می باشد که به یک دلیل همچنان استاندارد مانده است: برای بسیاری از کارت گرافیک ها در اعصار متوالی، کار آزمایش استرس آن GPU ها نسبت به محدودیت هایشان را بر عهده گرفته است.

ظرفیت کاری FurMark بیشتر از این که تمرکز داشته باشد که کارهایی این کارت ها می توانند انجام دهند، بر اندازه گیری میزان ظرفیت کاری آنها تمرکز می کند. این آزمون به شما ایده خوبی می دهد که چگونه یک GPU در مدت زمان مدید چطور می تواند صف های رندر کاملا لود شده را تحمل کند. FurMark را همانطور که در نمودارهای عملکردی ما نشان داده شده است، با سه وضوح اجرا می کنیم (1920 در 1080 پیکسل، 2560 در 1440 پیکسل و 3840 در 2160 پیکسل) و امتیازات را از هر کدام گزارش می کنیم.

آزمایش بنچمارک فول مارک fullmark

Unigine Superposition Unigine Superposition Unigine Superposition

بعد از اجرای 3DMark های مختلف، معیار بعدی ما Unigine Superposition است که از موتور گرافیکی خود Unigine استفاده می کند. این یک تست درخواست کننده پایداری می باشد که با پیشینه خود کامل می شود. این تست در یک کلاس خالی برگزار می شود. در واقع گویی می بینیم که  با رندر کردن ابزار علمی و اختراعات یک استاد، یک قطعه متحرک می سازید که آنچه در اتاق هست را در هوا معلق ساخته و آنها را مثل آهنربا به هم می چسباند تا یک ماشین رازآلود بسازد.

آزمون بنچمارک Unigine Superposition

ابزار آزمایش Superposition با تنظیمات پیش فرض متنوعی ارائه می شود که هر کدام هم بر رزولوشن آزمایشی و کیفیت جزئیات مورد آزمایش را کنترل می کنند. ما از سه مورد استفاده می کنیم: 1080p Extreme ، 4K Optimized و 8K Optimized. تست سوپرپوزیشن پس از نتیجه گیری از هر روندی، امتیازات عددی را بدست می دهد که این امتیازات در طول فریم ریت های مینیمم، ماکزیمم و میانگین همراه با حداقل، حداکثر و میانگین نرخ فریم بدست می آیند.

عناوین بازی های چندنفره

 بازی Counter Strike  نسخه Global Offensive  و  Tom Clancy’s Rainbow Six نسخه Sige

برای آزمایش میزان تحمل کارت گرافیک در صحنه های بازی محبوب چند نفره ، دو بازی پرطرفدار را آزمایش می کنیم: Counter-Strike: Global Offensive (با نام مستعار ، CS: GO) و Tom Clancy's Rainbow Six: Siege.

تست کارت گرافیک بر اساس بازی های Multiplayer

اگرچه بیشتر تست های بازی AAA فوق به گونه ای طراحی می شوند که میزان تحمل حداکثری این کارت ها در شرایطی که ماکزیمم خروجی نیاز به ارائه است را بررسی کنند، اما بازی چند نفره تماماً حفظ تعادل بین تحمل گرافیکی و فریم ریت است. به همین دلیل، بطور متوالی این دو عنوان را با تنظیمات متوسط تری برای پخش با رفرش ریت بالا آزمایش می کنیم.

در Counter Strike نسخه Global Offensive، با سه وضوح معمول (1080، 1440، 2160 پیکسل) و با تنظیم در بالاترین میزان کیفیت، تست را انجام می دهیم. اما MSAA( نوعی روش برای جلوگیری از قطعی فرکانس تصویری و دندانه دندانه شدن گرافیک تصویر) روی 4x اجرا می کنیم. در Rainbow Six از تنظیمات High graphics نیز استفاده می کنیم.

عناوین قدیمی

در چهار بازی قدیمی PC جون Tom Raider(2013) ، Sleeping Dogs، BioSchock: Infinite و Hitman: Absolution از ابزار بنچمارک  Adernalin Action استفاده خواهیم کرد تا این بازی ها اجرا شوند. تمامی این بازی ها در رزولوشن های 1080 پیکسل، 1440 پیکسل و 2160 پیکسل تست شده اند.

آزمایش کارت گرافیک بر اساس عناوین قدیمی

از پیش تنظیمات گرافیکی را در بالاترین میزان کیفی در همه بازی ها قرار می دهیم. Tomb Raider در تنظیمات Ultimate خود آزمایش می شود، در حالی که Sleeping Dogs در حالت Extreme آزمایش می شود. در BioShock Infinite ، از تنظیمات Ultra Graphic با DDOF روشن استفاده می کنیم. تست بازی آخر، Hitman: Absolution ، همچنین از بالاترین حالت از پیش تعیین شده استفاده می کند.

تست Ray Tracing ،  DLSS، CAS

ما قبلاً چندین بار به رهگیری پرتو، DLSS و CAS در بالا اشاره کرده ایم ، بنابراین در مورد این فناوری ها کمی بیشتر بدانید.

برای آزمایش قابلیت های ردیابی اشعه و DLSS (تکنولوژی که به وضوح تصویر و حفظ کیفیت تصویر کمک می کند)به روشی هماهنگ، از خرده آزمون Port Royal 3DMark و همچنین اجرای بازی Shadow of the Tomb Raider با کارت گرافیک RTX، و DLSS  روشن؛  Metro: Exodus با RTX و DLSS روشن، و Death Stranding فقط با DLSS روشن استفاده می کنیم.

تست های بنچمارک Ray tracing و DLSS و CAS

این نشانه خوبی برای آن چیزی است که ما می توانیم از پیشرفت DLSS انتظار داشته باشیم و امیدواریم که با انتشار نسخه های بعدی این فناوری ، تعداد بیشتری از 7 بازی حال حاضر، از این دستاورد استفاده کنند.

در همین حال ، FidelityFX با ادغام CAS نزدیکترین چیزی به DLSS است که هم اکنون دارندگان کارت های GeForce GTX یا AMD Radeon به دست می آورند. این برنامه از CAS استفاده می کند ، که به عنوان "شفاف سازی تطبیقی کنتراست"  نیز شناخته می شود ، برای ایجاد نتایج مشابه DLSS ابتدا وضوح تصویر را پایین می آورد و سپس با استفاده از فیلتر "پس از پردازش" یا post-processing ، تصویر را به چیزی مشابه با رزولوشن اصلی ارتقا داده شده بر می گرداند. این در حالیست که در برخی صحنه های بازی مطلوب، عملکرد را 30 درصد افزایش می دهد.

خرده آزمون 3DMark Port Royal به عنوان یک معیار یکدست در مورد عملکرد همگام Tensor و هسته های  RTX کارت گرافیک کار می کند (مانند سایر آزمایش های 3DMark نمره اختصاصی را برمی گرداند) ، در حالی که Death Stranding اغلب نمایانگر این هستند که چقدر DLSS یا CAS می توانند در عملکرد فرکانسی تصویری کارت گرافیک هادر حالت خاص ارتقا داده شوند. در همین حال، Shadow of the Tomb Raider و Metro: Exodus نمایانگر میزان تحمل نسخه های قدیمی رهگیری پرتو و DLSS در کارت های فعلی GeForce RTX می باشند.

اورکلاک شدن و ترمال ها

سرانجام، هنگامی که تمام تست کارت گرافیک های استاندارد انجام شد و ارقام لازم را بدست آوردیم، گارانتی را می توانید باطل کرده و شروع به اورکلاک کنید!

نرم افزار اورکلاکینگ که در لابراتوارهای آزمایش کامپوترها این روزها ارجح است ، نرم افزار EVGA's Precision X1 می باشد و روند کار بدین صورت استاندارد انجام می شود: حداکثر آنچه را در مورد محدودیت های برق، ولتاژها، ساعت های GPU و سرعت امکان پذیر باشد را در نظر می گیریم، و سپس به طور پیوسته قدم بردارید. همه چیز از این نقطه کاهش می یابد تا جایی که کارت در حداقل سه اجرای کامل روند بنچمارک Shadow of the Tomb Raider ، به نقطه ای از 100 درصد ثبات برسد.

آزمایش کارت گرافیک بر اساس اورکلاک و ترمال

از آنجا ، ما کارت را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کرده و تست استرس FurMark را روشن می کنیم، با استفاده از GPU-Z دمای کارت را برای 10 دقیقه اجرا ضبط می کنیم، در حالی که همزمان از دوربین حرارتی FLIR One Pro برای ردیابی اثر حرارتی هدررفته کارت استفاده می کنیم. از این طریق می بینیمد که در آن بیشترین هوای گرم از کدام بخش ساطع می شود.

از آنجا ، ما کارت را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کرده و تست استرس FurMark را روشن می کنیم، با استفاده از GPU-Z دمای کارت را برای 10 دقیقه اجرا ضبط می کنیم، در حالی که همزمان از دوربین حرارتی FLIR One Pro برای ردیابی اثر حرارتی هدررفته کارت استفاده می کنیم. از این طریق می بینیمد که در آن بیشترین هوای گرم از کدام بخش ساطع می شود.

بنچمارک(Benchmark) : در واقع به استاندارد ها برای مجموعه ای از ویژگی های یک سیستم گفته می شود که برای سنجش عملکرد یک قطعه یا ویژگی یک قطعه یا برنامه مورد استفاده قرار می گیرد.

ره گیری پرتو (Ray Tracing) : گاها بصورت Real-Time Ray Tracing نیز بکار می رود. این اصطلاح به معنی استفاده از تکنیک رندینگ برای تولید افکت های نورپردازی واقع گرایانه می باشد.

رندر کردن (Rendering) : به فرآیند نمایش تصویر اجسام سه بعدی، که بر پایه مدل های محاسباتی انجام می شوند، بر روی صفحه نمایشگر دو بعدی گفته می شود.