Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 10:55:03

روش های تست کارت گرافیک

 

برای بررسی و تست کارت گرافیک یک سری تست آزمایشگاهی دقیق وجود داشته که ارقام و تحلیل‌های بدست آمده آن قابل تحلیل است. کارت‌ ویدیویی یا کارت گرافیک یا پردازنده های گرافیکی، نقش مهم و غیر قابل انکاری برای گیمرها ایفا می‌کند. اما در حین خرید آنها نیاز به بررسی عملکرد آن متناسب با هزینه مورد پرداخت خود خواهید داشت. در اینجا انواع مختلف بنچمارک ها برای بررسی کیفی و کمی کارت های گرافیک را توضیح می دهیم. در این مقاله، روش‌های تست گرافیک با بازی‌های مختلف معروف نیز آورده شده است. اما به علت اینکه شاید از حوصله شما خارج نشود، فقط به بررسی بنچمارک‌ها و روش‌های دیگر تست آن اکتفا می‌کنیم.

والپیپر کارت گرافیک

 

از آنجایی که تعداد زیادی کارت گرافیک برای انتخاب وجود دارد که روند انجام آزمایش بر روی آنها متفاوت است، معیار ما استاندارد‌های آزمایش را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برخی از این تست ها به گونه ای است که هدف خاصی را دنبال کرده و مولفه های کارت گرافیک به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهد. سایر ابزارهای مورد نیاز برای تست به رتبه بندی هایی مانند AAA که شرکت سازنده برای آن محصول در نظر می‌گیرد، بستگی خواهد داشت. این تست‌ها میزان صحت مقادیر را بررسی می کند.

سیستم برای تست کارت گرافیک

تمام محصولاتی که در این مقاله تست شدند بر روی یک رایانه شخصی دسکتاپ ویندوز 10 مورد آزمایش قرار گرفته اند. نسخه 2020 این سیستم به مادربرد ایسوس ROG Maximus XII Hero Wi-Fi، پردازنده Intel Core i9-10900K، رم G.Skill TridentZ، اس اس دی 2 ترابایتی سامسونگ  870 QVO  و منبع تغذیه Thermaltake Toughpower Grand 1.050 مجهز شده است. ما از این بستر آزمون برای اجرای انواع تست های ترکیبی و همچنین معیارهای واقعی درون بازی که نتایج را در فریم ریت‌ها یا امتیازات خاص بازی گزارش می‌کنند، استفاده می‌کنیم. ویندوز 10 همیشه بروز می‌شود و ما از آخرین نسخه سازگاری درایور گرافیک که توسط سازنده کارت مورد آزمایش توصیه شده است، استفاده می‌کنیم.

بنچمارک های ترکیبی

UL 3DMark

توسعه دهندگان این تست کارت گرافیک، آن را تستی واقعی برای گیمرها معرفی کرده‌اند. 3DMark توسط آزمایشگاه‌های Underwriters '(UL) توسعه یافته است. این تست متشکل از خرده آزمون‌هایی برای آزمایش رده‌های مختلف کارت گرافیک است. آزمون 3DMark Fire Strike Ultra اولین آزمایش برای تست کارت گرافیک بوده و بررسی قدرت کارت گرافیک‌ها در زمان فشار در رزولوشن 4K در این روش مد نظر می باشد. Fire Strike Ultra نیاز به مانیتور 4K برای راه اندازی نداشته، اما حداقل به کارت گرافیکی با حافظه 3 گیگابایت نیازمند است.

بنچمارک 3dmark کارت گرافیک

خرده آزمایش بعدی 3DMark که مورد بررسی، Time Spy Extreme ، یک معیار برای بررسی DirectX 12 است که همچنین رزولوشن 4K را شبیه سازی می‌کند. Time Spy Extreme به کارت گرافیک با حداقل 4 گیگابایت VRAM نیاز دارد. آخرین تست 3DMark، با نام Port Royal، بیشتر یک معیار برای بررسی عملکرد ویژه کارت می‌باشد و از این خرده آزمون برای یک هدف خاص استفاده می‌شود.

بنچمارک کارت گرافیک 3dmark

در پایان هر آزمون 3DMark ، به ما نمره کلی و یک امتیاز خرده گرافیکی داده می شود که هر کدام معمولاً هنگام تست کارت گرافیک‌ها با مقادیر بالای چند ده هزاری می‌باشند. ما امتیاز این زیر تست‌ها را گزارش می‌دهیم که کارت گرافیک را از نظر سهم در انجام وظیفه جدا می‌کند. هرچه امتیاز بالاتر باشد، عملکرد گرافیکی کارت بهتر از بقیه خواهد بود. امتیازات بدست آمده  توسط 3DMark تنها در صورتی مفید خواهد بود که با امتیازات 3DMARK سخت افزار دیگری مقایسه بشود. این مقایسه هم حتی تا آنجا به کار می‌آید که امتیازات بدست آمده از تست ها و زیرتست های دو سخت افزار با یکدیگر برابر نشوند!

V-Ray و LuxMark

V-Ray یک آزمایش ساده است، اما یک آزمایش ضروری در عصر GPU های مدرن است. V-Ray محاسبه می‌کند که کارت به تا چه اندازه می تواند مسیر پیاده سازی عملیات را با موفقیت طی کند. در واقع، یک روش نورافکنی می‌باشد که معمولاً برای رندر‌کردن سه بعدی و انیمیشن استفاده بکار می‌رود. عددی که در انتها می‌بینیم تعداد میلیون‌ها مسیر (mpath) بوده که در طول یک دقیقه بنچمارک رندر شده است.

بنچمارک های کارت گرافیک vray و luxmark

در عین حال LuxMark یک بنچمارک قدیمی از نوع خوب خود می‌باشد. این بنچمارک آزمایش می‌کند که کارت گرافیک چقدر می‌تواند موتورهای مبتنی بر OpenCL را اداره کند. OpenCL یک استاندارد قدیمی است اما به هر دلیلی هنوز "استاندارد" محسوب می‌شود. LuxMark به عنوان یک مقدار در خلا اندازه گیری می‌شود تنها چیزی که می‌توانید امتیاز LuxMark را با آن مقایسه کنید، خود آن است!

آزمایش گرافیک سیستم گیمینگ

 

آزمون بنچمارک Luxmark

FurMark FurMark FurMark

FurMark یکی دیگر از معیارهای قدیمی می باشد که به یک دلیل همچنان استاندارد مانده است: برای بسیاری از کارت گرافیک ها در عصر های متوالی، کار آزمایش استرس آن GPU ها نسبت به محدودیت هایشان را بر عهده گرفته است. ظرفیت کاری FurMark به جای اینکه روی عملکرد کارت گرافیک متمرکز باشد، بر اندازه گیری میزان ظرفیت کاری آنها تمرکز می‌کند. این آزمون به شما ایده خوبی می‌دهد که یک GPU در مدت زمان کم چطور می‌تواند صف‌های رندر کاملا لود شده را تحمل کند. FurMark را همانطور که در نمودارهای عملکردی ما نشان داده شده است، با سه وضوح اجرا می کنیم (1920 در 1080 پیکسل، 2560 در 1440 پیکسل و 3840 در 2160 پیکسل) و امتیازات را از هر کدام گزارش می‌کنیم.

آزمایش بنچمارک فول مارک fullmark

Unigine Superposition Unigine Superposition Unigine Superposition

بعد از اجرای 3DMark های مختلف، معیار بعدی ما Unigine Superposition است که از موتور گرافیکی Unigine استفاده می‌کند. این یک تست درخواست‌کننده پایداری می‌باشد که با پیشینه خود کامل و در یک کلاس خالی برگزار می‌شود. در واقع گویی می بینیم که با رندر‌کردن ابزار علمی و اختراعات یک استاد، یک قطعه متحرک می‌سازید که آنچه در اتاق هست را در هوا معلق ساخته و آنها را مثل آهنربا به هم می‌چسباند تا یک ماشین رازآلود بسازد.

آزمون بنچمارک Unigine Superposition

ابزار آزمایش Superposition با تنظیمات پیش فرض متنوعی ارائه می شود که هر کدام رزولوشن آزمایشی و کیفیت جزئیات مورد آزمایش را کنترل می‌کنند. ما از سه مورد استفاده می کنیم: 1080p Extreme ، 4K Optimized و 8K Optimized. تست سوپرپوزیشن پس از نتیجه‌گیری از هر روندی، امتیازات عددی را بدست می‌دهد که این امتیازات در طول فریم ریت‌های مینیمم، ماکزیمم و میانگین همراه با حداقل، حداکثر و میانگین نرخ فریم بدست می‌آیند.

عناوین بازی های چندنفره

بازی Counter Strike  نسخه Global Offensive  و  Tom Clancy’s Rainbow Six نسخه Sige

برای آزمایش میزان تحمل کارت گرافیک در صحنه های بازی محبوب چند نفره، دو بازی پرطرفدار را آزمایش می‌کنیم: Counter-Strike: Global Offensive (با نام مستعار ، CS: GO) و Tom Clancy's Rainbow Six: Siege.

تست کارت گرافیک بر اساس بازی های Multiplayer

اگرچه بیشتر تست های بازی AAA فوق به گونه ای طراحی می شوند که میزان تحمل حداکثری این کارت ها در شرایطی که ماکزیمم خروجی نیاز به ارائه است را بررسی کنند، اما بازی چند نفره تماماً حفظ تعادل بین تحمل گرافیکی و فریم ریت است. به همین دلیل، بطور متوالی این دو عنوان را با تنظیمات متوسط تری برای پخش با رفرش ریت بالا آزمایش خواهیم کرد.

در Counter Strike نسخه Global Offensive، با سه وضوح معمول (1080، 1440، 2160 پیکسل) و با تنظیم در بالاترین میزان کیفیت، تست را انجام می‌دهیم. اما MSAA (نوعی روش برای جلوگیری از قطعی فرکانس تصویری و دندانه دندانه شدن گرافیک تصویر) روی 4x اجرا و در Rainbow Six از تنظیمات High graphics نیز استفاده می‌کنیم.

عناوین قدیمی

در چهار بازی قدیمی PC جون Tom Raider(2013) ،Sleeping Dogs، BioSchock: Infinite و Hitman: Absolution از ابزار بنچمارک  Adernalin Action استفاده خواهیم کرد تا این بازی‌ها اجرا شوند. تمامی این بازی ها در رزولوشن‌های 1080 پیکسل، 1440 پیکسل و 2160 پیکسل تست شده‌اند.

آزمایش کارت گرافیک بر اساس عناوین قدیمی

از پیش تنظیمات گرافیک را در بالاترین میزان کیفی در همه بازی ها قرار می‌دهیم. Tomb Raider در تنظیمات Ultimate خود آزمایش می‌شود و این در حالی که Sleeping Dogs در حالت Extreme تست خواهد شد. در BioShock Infinite، از تنظیمات Ultra Graphic با DDOF روشن استفاده می‌کنیم. تست بازی آخر، Hitman: Absolution، همچنین از بالاترین حالت از پیش تعیین شده استفاده می‌کند.

تست Ray Tracing ،  DLSS، CAS

ما قبلاً چندین بار به رهگیری پرتو، DLSS و CAS در بالا اشاره کرده ایم ، بنابراین در مورد این فناوری ها کمی بیشتر بدانید. برای آزمایش قابلیت های ردیابی اشعه و DLSS (تکنولوژی که به وضوح تصویر و حفظ کیفیت تصویر کمک می‌کند) به روشی هماهنگ، از خرده آزمون Port Royal 3DMark و همچنین اجرای بازی Shadow of the Tomb Raider با کارت گرافیک RTX، و DLSS  روشن؛  Metro: Exodus با RTX و DLSS روشن، و Death Stranding فقط با DLSS روشن استفاده می‌کنیم.

تست های بنچمارک Ray tracing و DLSS و CAS

این نشانه خوبی برای آن چیزی است که ما می توانیم از پیشرفت DLSS انتظار داشته باشیم و امیدواریم که با انتشار نسخه های بعدی این فناوری ، تعداد بیشتری از 7 بازی حال حاضر، از این دستاورد استفاده کنند.

در همین حال، FidelityFX با ادغام CAS نزدیکترین چیزی به DLSS است که هم اکنون دارندگان کارت های GeForce GTX یا AMD Radeon به دست می‌آورند. این برنامه از CAS استفاده می‌کند، که به عنوان "شفاف سازی تطبیقی کنتراست"  نیز شناخته می‌شود. برای ایجاد نتایج مشابه DLSS ابتدا وضوح تصویر را پایین می آورد و سپس با استفاده از فیلتر "پس از پردازش" یا post-processing ، تصویر را به چیزی مشابه با رزولوشن اصلی ارتقا داده شده بر می گرداند. این در حالیست که در برخی صحنه‌های بازی مطلوب، عملکرد را 30 درصد افزایش می‌دهد.

خرده آزمون 3DMark Port Royal به عنوان یک معیار یکدست در مورد عملکرد همگام Tensor و هسته‌های RTX کارت گرافیک کار می‌کند (مانند سایر آزمایش‌های 3DMark نمره اختصاصی را برمی‌گرداند)، در حالی که Death Stranding اغلب نمایانگر این هستند که چقدر DLSS یا CAS می‌توانند در عملکرد فرکانسی تصویری کارت گرافیک ها در حالت خاص ارتقا داده شوند. در همین حال Shadow of the Tomb Raider و Metro: Exodus نمایانگر میزان تحمل نسخه‌های قدیمی رهگیری پرتو و DLSS در کارت های فعلی GeForce RTX می‌باشند.

اورکلاک شدن و ترمال ها

سرانجام، هنگامی که تمام تست های استاندارد انجام شد و ارقام لازم را بدست آوردیم، گارانتی را می توانید باطل کرده و شروع به اورکلاک کنید! نرم افزار اورکلاکینگ که در لابراتوارهای آزمایش کامپوترها این روزها ارجح است، نرم افزار EVGA's Precision X1 می‌باشد و روند کار بدین صورت استاندارد انجام می‌شود: حداکثر آنچه را در مورد محدودیت‌های برق، ولتاژها، ساعت های GPU و سرعت امکان پذیر باشد را در نظر می‌گیریم و سپس به طور پیوسته قدم بردارید. همه چیز از این نقطه کاهش می‌یابد تا جایی که کارت در حداقل سه اجرای کامل روند بنچمارک Shadow of the Tomb Raider، به نقطه ای از 100 درصد ثبات برسد.

آزمایش کارت گرافیک بر اساس اورکلاک و ترمال

از آنجایی که ما کارت را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کرده و تست استرس FurMark را روشن می‌کنیم، با استفاده از GPU-Z دمای کارت را برای 10 دقیقه اجرا ضبط کرده، در حالی که همزمان از دوربین حرارتی FLIR One Pro برای ردیابی اثر حرارتی هدر رفته کارت استفاده می‌کنیم. از این طریق می بینید که در آن بیشترین هوای گرم از کدام بخش ساطع می‌شود. از آنجا، ما کارت را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کرده و تست استرس FurMark را روشن می‌کنیم، با استفاده از GPU-Z دمای کارت را برای 10 دقیقه اجرا ضبط می‌کنیم، در حالی که همزمان از دوربین حرارتی FLIR One Pro برای ردیابی اثر حرارتی هدررفته کارت استفاده خواهیم کرد. از این طریق می‌بینید که در آن بیشترین هوای گرم از کدام بخش ساطع خواهد شد.

بنچمارک(Benchmark) : در واقع به استاندارد ها برای مجموعه ای از ویژگی‌های یک سیستم گفته می شود که برای سنجش عملکرد یک قطعه یا ویژگی یک قطعه یا برنامه مورد استفاده قرار می گیرد.

ره گیری پرتو (Ray Tracing) : گاها بصورت Real-Time Ray Tracing نیز بکار می رود. این اصطلاح به معنی استفاده از تکنیک رندینگ برای تولید افکت های نورپردازی واقع گرایانه می باشد.

رندر کردن (Rendering) : به فرآیند نمایش تصویر اجسام سه بعدی، که بر پایه مدل های محاسباتی انجام می شوند، بر روی صفحه نمایشگر دو بعدی گفته می شود.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!