Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-26 17:28:38

مقایسه کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally و ولو Steam Deck

 

برای علاقه‌مندان به کنسول‌های بازی قابل حمل و دستی، محصولاتی نظیر Rog Ally و Steam Deck شناخته شده و نام آشنا هستند. در نگاه اول Rog Ally محصول قوی‌تر و بهتری به نظر می‌رسد، اما بروزرسانی های جدید این کنسول باعث شد که کنسول بازی ولو عملکرد بهتری داشته باشد. در کنار این موارد قیمت راگ آلی خیلی گران تر از استیم دک می‌باشد. در ادامه به طور مفصل در خصوص تفاوت‌ها و نقاط ضعف و قوت این دو محصول صحبت خواهیم کرد.

مقایسه کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally و ولو Steam Deck

مقایسه سخت‌افزار Rog Ally و Steam Deck

کنسول بازی دستی ایسوس مجهز به پردازنده ای‌ام‌دی Z1 و هسته های APU خاص و 6 هسته پردازنده Zen 4 و 4 هسته پردازنده گرافیکی RDNA 3 می‌باشد که مجموع عملکرد آن به 2.8TFLOPS خواهد رسید. البته مدل دیگر Ryzen Z1 Extreme نیز با 8 هسته Zen 4 و 3 هسته بزرگ RDNA 12 نیز وجود دارد که عملکرد آن به 8.6TFLOP می‌رسد. راگ آلی اولین دستگاه در جهان بوده که Z1 Extreme را معرفی کرد که کم کم در محصولات دیگر نیز رویت شد.

اما نکته اصلی این است که این سخت افزار در مقابل با استیم دک بسیار قوی تر می‌باشد. استیم دک در هر مدلی که انتخاب کنید چهار هسته Zen 2 و هشت هسته RDNA 2 دارند که تا 1.6 TFLOP عملکرد دارد. قدرت هسته‌های APU این کنسول به 15 وات خواهد رسید که حدودا نصف APU کنسول ایسوس می‌باشد.

در خصوص مشخصات مشترک آن می توان به 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5، وجود اسلات MicroSD و درگاه USB-C برای شارژ کنسول و جک 3.5 میلی متری اتصال هدست اشاره نمود. ولی در همین بین شرکت ایسوس تاکید کرده در هنگام پردازش‌ سنگین اطلاعات ممکن است درگاه MicroSD آن از کار بیفتد.

ولی برتری با ROG Ally می باشد!

به طور حتم ROG Ally با پردازنده Z1 Extreme بسیار سریع تر از استیم دک عمل خواهد کرد. در عمل APU این کنسول حدودا 50 درصد سریع تر از استیم دک است. در خصوص صفحه‌نمایش نیز کیفیت تصویر Full HD با فریم ریت 40 فریم بر ثانیه می‌باشد که بدون هرگونه تاخیر و با بهترین سرعت رندر تصویر را می گیرد.

البته بروزرسانی بایوس جدید ایسوس منجر شد که عملکرد آن کمی نگران کننده باشد، اما همچنان قابلیت ارتقا ان وجود دارد و می‌توان APU آن را از 7 وات به 30 وات برسانید که نسبت به APU پانزده واتی استیم دک برتر خواهد بود. بهتر است Rog Ally با 30 وات قدرت خیلی توصیه نمی شود، زیرا حالت توربو در میزان دوام باتری تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در افت کیفیت آن دخیل می شود.

کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally

در خصوص قدرت و دوام باتری تقریبا یکسان با دوام نزدیک به هم هستند و می توانند به مدت 2 ساعت در یک بازی از آن استفاده نمایید. البته حالت توربو Rog Ally بسیار زودتر از این حرفا باتری را به اتمام می‌رساند. اگر ROG Ally را با پردازنده Ryzen Z1 را با استیم دک مقایسه کنیم، برتری با استیم دک است، حتی در رندرهای تصویر HD نیز استیم دک عملکرد به مراتب بهتری نسبت به نسخه Ryzen Z1 ایسوس دارد.

مقایسه و عملکرد سیستم عامل کنسول بازی Rog Ally و Steam Deck

تفاوت اصلی این دو محصول درسیستم عامل های آنهاست. کنسول دستی راگ آلی از سیستم عامل ویندوز 11 استفاده می کند و این در حالی است که استیم دک از سیستم عامل اختصاصی شرکت Valve یعنی SteamOS بهره برده است. سیستم عامل Steam OS از نظر رابط کاربری خوبی داشته و امکان اتصال به کامپیوتر تر شخصی را داراست. اما زمانی که باتری آن در حال اتمام است، بهتر است وای فای را خاموش کنید تا هنگ نکند و این یک باگ بزرگ برای استیم دک می باشد.

خیلی از افراد این سیستم عامل را با لینوکس اشتباه می‌گیرند که کاملا غلط است. امکان اجرا بازی هایی که در کنسول بازی ایکس باکس موجود است، در این کنسول وجود ندارد. در حالی که ویندوز 11 این مشکل را برای Rog Ally حل می کند و می توان روی آن بازی‌هایی که anti-cheat دارند را هم اجرا نمایید. ویندوز 11 نقاط ضعف خودش را هم دارد. اولین نکته این است که ویندوز 11 یک سیستم عامل دسکتاپ است نه کنسول بازی که شاید همین امر برای اجرا و بررسی برخی تنظیمات سخت به نظر برسد.

ROG Ally از دو حالت کنترلر به کمک Armony Crate پشتیبانی کرده که امکان تعویض از حالت دسکتاپ و بازی را خواهد داشت. همچنین امکان اعمال دستورات کیبورد و ماوس نیز وجود داشته و استفاده از میانبرها نیز میسر خواهد شد. به صورت کلی شاید سیستم عامل SteamOS علی رغم تمامی مشکلاتی که در زمان استفاده دارد، نسبت به ویندوز 11 راگ آلی بهتر عمل خواهد کرد.

تناسب در قرارگیری در دست و راحتی

حس و قدرتی که نگهداری کنسول استیم دک به شما می‌دهد به مراتب بیشتر از Rog Ally است و دکمه های با کیفیت آن همانند ترکپد ها در زمان بازی فوق العاده عمل می‌کند. راگ آلی ترک پد ندارد و در کنار آن دکمه‌های این کنسول حس خوبی را به شما نخواهد داد. انگشتان دست کمی رها بوده و D-PAD نیز حس به غایت خوبی نمی‌دهد. شاید در مقایسه با نینتدنو سوییچ بد نباشد، ولی در حد استیم دک نیست. البته راگ آلی کمی سبک تر و کوچک تر بوده و جابجایی و حمل آن ساده تر می‌باشد.

کنسول دستی استیم دک Steam Deck

مقایسه قیمت راگ آلی و استیم دک

در نهایت می‌خواهیم قیمت این دو کنسول را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. هزینه خرید Rog Ally با پردازنده Z1 Extreme حدودا 700 دلار می‌باشد و سری Ryzen Z1 کمی ارزان تر و با حدود قیمت 600 دلار به فروش می‌رسد. استیم دک خیلی ارزان تر است سری 64 گیگابایتی آن با قیمت 400 دلار و مدل 512 گیگابایتی آن با قیمت 650 دلار به فروش می‌رسد. البته با ظهور SteamDeck OLED ممکن است سری های 64 گیگابایتی و 512 گیگابایتی استیم دک معمولی به شدت ارزان تر شوند. هرچند خود سری OLED نیز قیمت بهتری نسبت به سری Z1 Extreme راگ آلی دارد. مدل 512 گیگابایتی استیم دک اولد با قیمت 530 دلار و سری 1 ترابایتی با قیمت 650 دلار در دسترس کاربران قرار گرفته است.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!