Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-01-31 15:42:29

مقایسه لپ تاپ اپل Macbook Air و تبلت iPad Pro

 

شاید در نگاه اول لپ‌تاپ MacBook Air و تبلت iPad Pro دو محصول کاملا متفاوت باشند، اما در حقیقت اینطور نیست. وزن هر دو کالا تقریبا سبک و در عین حال اندازه و ابعاد نمایشگر آنها کاملا مشابه یکدیگر می‌باشد. از همه مهم تر قیمت آنهاست که کاملا نزدیک بهم است.

مقایسه لپ تاپ اپل Macbook Air و تبلت iPad Pro

مقایسه قیمت

آیپد پرو در ابعاد 11 و 12.9 اینچی تولید شده که قیمت آن از 799 و 1099 دلار شروع می‌شود. البته با توجه به میزان توان باتری و میزان حافظه ذخیره‌سازی قیمت آن به 2399 دلار نیز خواهد رسید. قیمت قلم Apple Pencil نیز 79 الی 129 دلار بوده که با توجه به سلیقه و تمایل شما بستگی داشته که نیاز دارید تبلت را به لپ تاپ تبدیل کنید. این نکته حائز اهمیت است که قیمت صفحه کلید آن به همراه ترک پد به 299 دلار می‌رسد.

قیمت مک بوک ایر کمی متفاوت است؛ زیرا شرکت اپل مک بوک ایر 13 اینچی با تراشه M1 را با حداقل قیمت 999 دلار، با تراشه M2 با قیمت 1099 دلار و در عین حال سری 15 اینچ با تراشه M.2 را با قیمت 1299 دلار به فروش می‌رساند. حداکثر هزینه‌ای که می‌توانید برای خرید این دستگاه بپردازید به 2499 دلار خواهد رسید (نسخه 15 اینچی با 24 گیگابایت رم و اس اس دی 2 ترابایت). کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که می‌توانید با قیمت نسبتا کمتری تبلت آیپد پرو را تهیه کنید که قیمت قلم یا ترک پد نیز می‌تواند در هزینه کلی تاثیر گذار باشد که در مجموع کمی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

کارایی (Performance)

شاید مقایسه کارایی خیلی ساده نیست؛ ولی این نکته را می توان گفت که مک بوک ایر با تراشه M2 فقط 100 دلار گران تر از سری های m1 است. ipad Pro نیز دارای M2 بوده که کاملا حرفه ای و قدرتمند عمل می نماید. این دو کالا فاقد قن خنک‌کننده هستند ولیکن تراشه M2 می‌تواند با قدرت بالا بسیاری از پردازش‌ها را بدون مشکل انجام دهد.

مقایسه طراحی اپل آیپد پرو و مک بوک ایر

اگر از نظر نوع کاربری به دنبال لپ‌تاپ هستید، به طور حتم مک‌بوک ایر خیلی بهتر است، زیرا فضای صفحه کلید جادارتر و بزرگ‌تر است و ترک پد ان خیلی حرفه ای به نظر می‌رسد. اما خرید کیبورد برای اپل آیپد پرو کمی هزینه بر خواهد بود. کیفیت شاسی‌های این دو دستگاه کاملا محکم و ظاهری مجلل و زیبایی خواهد داشت. در خصوص کانکتورها باید به اسلات ThunderBolt 4 اشاره کرده که در مک‌بوک ایر سری جدید، 2 عدد از این پورت ها وجود داشته و مجهز به یک کانکتور MagSafe نیز می‌باشد. لذا گزینه اتصال بیشتری نسبت به iPad Pro خواهد داشت.

درگاه Thunderbolt در لپ تاپ اپل Macbook Air

کیفیت صفحه نمایش

این قسمت کمی پیچیده‌تر از قبل خواهد بود، زیرا تغییرات و قابلیت‌های زیادی در iPad Pro و MacBook Air وجود دارد. مدل‌های 11 اینچی آیپد پرو مجهز به یک صفحه‌نمایش LED با وضوح 1668 × 2388 پیکسل، روشنایی 600 نیت و نرخ بروزرسانی ProMotion اپل، طیف رنگ گسترده P3 و رنگ‌های تطبیقی True Tone می‌باشد. اما مدل 12.9 اینچی از نمایشگر miniLED با میزان روشنایی 1600 نیت و حالت HDR بهره برده که حداکثر رزولوشن آن به 2048 × 2732 پیکسل می‌رسد.

به طور حتم کیفیت تصویر iPad Pro نسبت به مک‌بوک ایر به دلیل وجود ProMotion و صفحه‌نمایش miniLED بهتر خواهد بود. هر چند مک‌بوک ایر کیفیت تصویر نسبتا خوبی دارد. مدل 13 اینچی M1 رزولوشن 1600 × 2560 و سری M2 نیز 1664 × 2560 پیکسل را دارد. تفاوت اصلی آنها در این است که نسخه M2 میزان روشنایی 500 نیت را ارائه می‌دهد. سری 15 اینچ کمی بهتر بوده زیرا رزولوشن آن به 1864 × 2880 پیکسل می‌رسد و به دلیل صفحه نمایش بزرگ و گسترده گزینه خوبی برای خرید خواهد بود.

عمر و دوام باتری

از زمانی که اپل مک‌بوک‌های خود را به تراشه سری M مجهز کرد، عمر باتری لپ‌تاپ‌های آن به طرز واقع بینانه‌ای افزایش یافته است. مک‌بوک ایر در حالت وب گردی 15 ساعت و در حالت پخش Apple TV حدودا 18 ساعت دوام باتری خواهد داشت. مک بوک ایر 13 اینچی M2 نیز بسیار بهتر از آن می‌تواند 18 ساعت در حالت وب گردی، 21 ساعت در حالت پخش ویدئو کار کند. آی پد پرو نهایت بتواند 10 ساعت دوام باتری داشته باشد.

نوع کاربری و هدف کاربر

هدف شما از خرید یکی از این دو محصول بسیار مهم و کلیدی است. شما می‌توانید به کمک یک قلم اپل و به کمک آیپد پرو طراح‌های گرافیکی دیجیتال خود را بکشید و برای یادداشت نویسی کاملا مفید است. همچنین امکان اتصال آن به مک‌بوک ایر به عنوان صفحه نمایش دوم نیز وجود دارد. از نظر امنیت مک‌بوک ایر از TouchID برای ورود استفاده کرده که از FaceID آیپد ایمن‌تر است. البته شایعه شده که مک‌بوک نیز به دنبال اضافه کردن فیس آی‌دی به در سری‌های جدید خود است.

تبلت iPad Pro مناسب برای طراحی

تفاوت وزن و حمل و نقل

وزن آیپد پرو 11 اینچ بسیار سبک 450 گرم گزینه بهتری برای حمل و نقل است؛ البته گزینه 12.9 اینچی نیز سبک و در حد 680 گرم خواهد بود. مک‌بوک ایر 13 اینچ با تراشه M1 حدودا 1.27 کیلوگرم و با تراشه M2 حدودا 1.22 کیلوگرم طراحی شده که در مقایسه با تبلت سنگین‌تر هستند ولی کارایی خوبی خواهند داشت. نسخه 15 اینچی کمی سنگین‌تر و به 1.5 کیلوگرم خواهد رسید.

مقایسه سیستم عامل ها

به طور حتم هم MacOS و هم iPadOS سیستم عامل‌های خوبی هستند. ویجت هایی نظیر Stage Manager، واکنش‌های ویدئویی نظیر FaceTime می‌تواند در عملکرد iPadOS 17 تاثیر مستقیمی بگذارد. هر چند macOS در این مسئله کاملا قوی‌تر و برتر خواهد بود و دارای ویژگی‌های نظیر سازماندهی بهتر تب‌ها و مدیریت فایل حرفه ایست که در آیپد دیده نمی‌شود. نکته دیگر میزان سازگاری است که مک‌بوک ایر با هزاران برنامه گرافیکی و بازی سازگار شده و بدون هیچگونه مشکلی از پس آن بر می‌آید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!